tisdag 31 maj 2011

Klassträff i sommarkvällen

Ikväll var vi på klassträff med Viktors klass. Vi var till Jan Karlsgården ... ett underbart ställe med lite gamla stugor och hus. Vi fick bland annat en guidad visning i en stuga ... där hon berättade om hur folket hade levt på den tiden som stugan var ifrån. Hon berättade om vad de använde sakerna till, vem som gjorde vad, hur de gjorde vissa saker och hur deras familjesituation brukade se ut. Det var väldigt intressant ... även om man nog faktiskt kände till en del sedan tidigare. Ja, kanske inte just om DEN stugan, men jag vet nog en del om hur folk levde på den tiden. Jag har ju alltid varit rätt historieintresserad och dessutom har jag kollat en hel del på TV. ;-)
På ett sätt, så kan jag tycka att det var så otroligt idylliskt på den tiden. Folk levde på ett väldigt annorlunda sätt mot vad de gör idag. Jag tror att man är mer ensam nu. Trots att vi har all media nu och att livet verkar vara extremt socialt, så tror jag ändå att man på något sätt är mer isolerad idag.
Förr, så hjälptes man åt mer och man samarbetade på ett helt annat sätt. Man hade stora, tighta familjer och alla drog de sitt strå still stacken. Det var ett enklare liv då, men samtidigt var det ett mycket hårdare och svårare liv. Man hade ju inte alls de bekvämligheter då som vi har idag ... rinnande vatten, el, tvättmaskin, diskmaskin, kylskåp, frys, dammsugare och annat som vi idag tar för givet. Men då visste man ju inte om något annat, så jag tror heller inte att man saknade de sakerna särskilt mycket. Skulle man idag ta bort alla bekvämlighetsgrejer, så skulle det ju självklart kännas fruktansvärt. Man har ju blivit van vid en viss standard och ingenting funkar riktigt utan alla moderniteter. Man vill ju inte ha det på nåt annat sätt nu. MEN ... förr i tiden så visste man ju inte om något annat, så därför tror jag inte heller att de led så mycket av sin standard.
Sen kan ju jag tycka att det inte låter så hemskt när man berättar om allt som kvinnorna gjorde förr. De hade ju liksom inget annat jobb. Dessutom fanns det varken TV eller radio ... inga TV-spel heller ... och då borde man ju rimligtvis ha mer tid till att göra alla jobbiga saker som de gjorde.
Idag har ofta både mamman och pappan jobb utanför hemmet och då behöver man ha en del bekvämligheter för att klara av vardagen. Annars skulle det inte funka. Man kan ju inte riktigt jämföra nu och då, eftersom hela levnadssättet är oerhört olika.

Hur som helst ... efter guidningen, så grillade vi vår medhavda mat. Sen gick vi på en promenad runt Kastelholms slott och efter det så blev det kubb-spel för de som ville.
Det var riktigt trevligt och vädret hade inte kunnat vara bättre. Soligt och varmt, var det. En helt underbar försommarkväll! Inte ens JAG, som är så frusen av mig, tyckte att det var kallt. Det var verkligen riktigt skönt! Hoppas vädret håller i sig ett tag nu ... gärna till skolavslutningen åtminstone. Det är ju bara en vecka kvar till dess ungefär.
I morgon är det ju Juni, så nu borde det ju vara dags för lite riktig sommarvärme, tycker jag. Vill sååå ha en riktig sommar igen ... och nu fick man ju i alla fall en ordentlig försmak på det. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar