lördag 14 maj 2011

ESC-final ikväll - bästa programmet på hela året

Ikväll är det final i Eurovision Song Contest ... det bästa programmet på hela året! Jag har alltid älskat ESC och skulle aldrig få för mig att missa det. No way! Eller ... jag HAR faktiskt missat det 1 år ... 2006, då maken och jag satt på ett plan på väg till Las Vegas. Vi kunde ju liksom inte omboka resan pga det, så därför var jag tvungen att missa finalen för första gången någonsin. Jag hade ju dock satt på förinställd inspelning av det programmet, men tyvärr fick jag ju ändå reda på direkt vilka som hade vunnit. Vi hade ju datorn med oss och då gick det inte att hålla sig borta från den informationen. :-(
Men utöver den gången, så har jag inte missat ett enda år. Jag spelade dessutom in på video alla år från 1989 och framåt, fast slutade med det för några år sedan ... då vi istället började köpa CD-skivorna ... och det finns ju även DVD-filmer att köpa, om man vill. Jag älskar verkligen ESC, fast inte så extremt ändå. Jag är ju inte sådan att jag kan varenda låt, varenda år, typ ... även om jag faktiskt VILLE bli så nitisk en gång i tiden. Men det gick aldrig så långt för mig. Jag är nog mer neutral ... även om jag nog anser mig vara ett hyfsat stort ESC-fan, ändå. Jag kollar alla inför-program, kollar alla semifinaler och sen såklart även finalen ... ÄVEN om inte Sverige kommer med till final (som ju hände för första gången förra året, vilket enligt mig var helt väntat).
Så blir det alltid en mysstund vid finalen ... med chips, dip och cola. Synd bara att det börjar så himla sent. Här, i Finland, så börjar det ju först klockan 22 och det är lite väl sent för barnen. Men de vill ju också kolla. Amanda får nog lägga sig en stund på eftermiddagen och vila, så att hon orkar vara uppe ikväll. Viktor gick upp först klockan 11 idag, så han klarar sig nog.

Hur som helst ... det var ju verkligen på håret att Sverige tog sig till final i år. Jag trodde det var kört när det bara var ett land kvar för programledaren att ropa upp. Då var jag helt säker på att hon skulle säga Israel, för Dana International hade verkligen lyft sig ... och låten i semifinalen. Jag tyckte den var mycket bättre än vad den varit i inför-programmet, så därför var jag nästan säker på att hen skulle gå till final. Men istället var det Sveriges flagga som kom upp som den sista och det var ju såklart oerhört roligt!
Jag tror visserligen inte att Eric Saade har så stor chans att vinna. JAG gillar ju låten ... i alla fall melodin. Texten, tycker jag är lite töntig. Sen tycker jag att Eric har för mycket koreografi. Det blir lite överkoreograferat och man kan nog störa sig lite på det. Men jag håller ju såklart på Eric. Sen gillar jag också Finlands Paradise Oscar. Tala om cool kille. Hur lugn som helst. Han ser så naturlig ut och verkar så jordnära, på ett sätt. Så är ju låten väldigt fin ... och extremt ovanlig för att vara Finsk. Det är ju varken hårdrock eller tango. ;-) Jag tycker den sticker ut en del bland alla de andra bidragen.
Danmarks låt gillar jag också ... och Estlands ... fast ingen av dessa tror jag står som den slutgiltiga vinnaren. Nej, den låt som jag tror kommer vinna, är denna:


Personligen, så är jag dock inte alls förtjust i den här låten. Den är alldeles för modern för min smak. Nu låter jag väl som värsta tanten, men jag förstår mig verkligen inte på den här musiken. Sen hör man ju knappt vad de sjunger heller. Den är ju på engelska, men ändå fattar jag knappt något alls. Jag ser bara dessa hoppande Irländska tvillingar som far runt överallt på scenen ... och stör i mina ögon. Det verkar ju som om de går på nåt, för de verkar ju inte kunna vara lugna för 5 öre. Jösses! När de skulle intervjuas i pausen, så hade programledaren fullt sjå att få de att sitta still och kunna svara på hennes frågor. Jag tänkte bara: "SITT STILL!" Småungar, som inte kan sitta still och ta det lugnt ens i några minuter. De var överallt och upp och ner typ hela tiden och så pratade de i mun på varann. Herre Gud! Jag blev extremt stressad av att se på dem ... och musiken kändes också rätt stressande. Inte alls min smak. MEN ... jag tror tyvärr att de kommer vinna ESC i år ... och ganska överlägset, dessutom. Jag ser inte någon riktig konkurrent ens till segern. De känns rätt överlägsna. Det är överlag väldigt dålig kvalitet på låtarna i år ... och ingen låt känns riktigt WOW ... och därför ser jag dessa tvillingar som slutliga vinnare. Det känns som om de är i en helt egen klass ... ett nummer som verkligen sticker ut, en låt som nog sätter sig ... och väldigt modernt. Fast MIN smak, är det inte.
En annan låt, som jag tror kommer komma högt, är Frankrike. Det är en ren operasång, vilket också sticker ut väldigt mycket. Han sjunger ju otroligt bra och sången är inte heller dålig (av vad jag hört), så han kommer nog få mycket röster. Men vinner ... det kommer Irland att göra.

1 kommentar :

  1. Vi gillar med ESC finalen .. ska bli jätte kul och se och vi håller så klart tummarna extra hårt för Eric =)
    Så i kväll blir det lite extra gott framför tv =)

    SvaraRadera