söndag 15 maj 2011

Så var finalen avklarad

Ja, så var Eurovision Song Contest över för det här året ... och det gick ju inte alls som jag hade trott. Vann, det gjorde Azerbajdzjan ... en låt, som enligt mitt tycke kändes rätt menlös och trist. Visst går den väl att lyssna på. Det hade ju kunnat vara bra mycket värre. Men jag tyckte ändå att den saknade mycket för att jag skulle kunna se den som en vinnare. Men, men ... den var ju skriven av svenskar, som media sååå gärna påtalar hela tiden. Men vad spelar det för roll? Det hjälper ju inte Sverige, liksom. Det var ju ändå Azerbajdzjan som vann och inte Sverige. ESC kommer nästa år gå i Azerbajdzjan och inte i Sverige. Sverige har ingen som helst fördel av att vara upphovsmän till vinnarlåten, så därför känns det egentligen som en petitess i sammanhanget.
Hur som helst, så kom ju Sveriges Eric Saade på en tredje plats! DET tyckte jag var väldigt oväntat. Jag trodde inte alls att det skulle gå så bra för honom. Jag hoppades ju, såklart, men trodde ändå inte att han skulle få så mycket röster från resten av Europa. Jag tänkte ju att jag var väldigt partisk när jag gillade låten, men tydligen inte. Han fick ju den bästa placeringen på många år, vilket var otroligt roligt! Grattis Eric Saade och grattis Fredrik Kempe!
En annan sak, som jag tyckte var väldigt oväntad, var att Italien kom på andra plats. Jag känner mig verkligen som ett frågetecken angående det. Varför? Den hade jag ju räknat bort totalt eftersom jag tyckte den var riktigt dålig ... och trodde verkligen inte att folk skulle rösta på den. Men röster, fick den. Många röster ... och precis på slutet, så snodde de andra platsen från Eric.
I övrigt, så tyckte jag det var en väldigt bra ESC-final och dessutom var röstningen oerhört spännande. Det var ju ingen som drog ifrån och flera bidrag hade länge chans att kamma hem vinsten ... däribland Sverige. Men på slutet så börjat man se vartåt det barkade ... och det var då österut som rösterna drogs åt mest ... och så blev det då Azerbajdzjan som gick segrande ur det hela spektaklet.

Här är vinnarlåten 2011

Faktiskt så orkade båda barnen hålla sig vakna under hela programmet ... trots att det slutade en stund efter klockan 1. Amanda var dock bra trött mot slutet, men vägrade ändå att gå och lägga sig. Hon ville ju se vem som vann och ville inte se det i efterhand. Fast hon blev jätte sur när det stod klart vem vinnaren var, för den låten hade hon inte alls med som en vinnarkandidat. Men, men ... är ju inte så mycket att göra åt saken nu. Resultatet blev som det blev och det är bara att "face the fact".

2 kommentarer :

  1. kan inget annat än att hålla med...vinnarlåten trist...Italien...jag i chock...!

    SvaraRadera
  2. Vi satt med uppe och såg hela finalen med röstningar och allt.. MajA hon somna innan men killarna och jag satt som på nålar och jeja på Eric..
    Jag lyckades missa vinnarlåtens framträdande men tycker nog att den var rätt bra en sån där som man gillar och höra på radio typ =D
    och visst var det typiskt att italien skulle ta våran andra plats bara så där med sista poänget... väldigt dumt !!
    men kul att det gick så bra för sverige tycker jag .

    SvaraRadera