söndag 8 maj 2011

Grattis alla mammor i Finland!

Idag är det Morsdag i Finland, så i morse blev jag lite uppvaktad av familjen. Amanda gav mig ett fint kort, där hon skrivit mitt namn i och så hade hon hittat på ord på bokstäverna i mitt förnamn ... ord, som beskriver mig. Så här stod det i kortet:

Åh, vad jag älskar dig
Snäll
Artig

Hon tyckte det var jättesvårt att komma på något på Å, så därför fick det bli en hel mening. Hennes kompis, som har en mamma med samma namn, skrev Åksjuk, men det kunde inte Amanda skriva, eftersom jag inte brukar bli åksjuk.
Förutom kortet, så fick jag även ett fint armband, som Amanda hade gjort i skolan ... ett armband med olikfärgade och olikformade träkulor.
Sen fixade familjen fram lite frukost ... ägg, te och smörgåsar. :-)

Senare idag ska jag bli bjuden på middag ... eller snarare lunch/middag, eftersom vi tänkte äta redan klockan 14. Maken har bokat bord på Texas Longhorn, så det ska bli jätte trevlig. Jag gillar sådan typ av mat, så det ska bli himla gott ... och så slipper jag ju laga maten själv. :-)
Inte för att jag har så mycket emot att laga mat, egentligen, men någon gång kan det ju vara kul att slippa ... framförallt att slippa disken som blir när man lagar mat.
Apropå matlagning, så lagade jag faktiskt egen Bearnaisesås igår. Det var första gången och faktiskt så var det MYCKET enklare än vad jag hade föreställt mig. Det blev ju dessutom supergott ... och bra betyg, fick jag också. Min man sa att det var nog en av de godaste Bearnaisesåserna som han någonsin ätit. Inte illa betyg för att vara första gången jag testade. :-) Fast faktiskt så kan jag nog hålla med honom, för jag har fått för mig att jag inte gillar hemmagjord Bearnaisesås eftersom jag har lite dålig erfarenhet av sådana. De som jag smakat tidigare, har varit så stark vinägersmak på eller för mycket dragonsmak ... men så smakade inte min sås. Min, var mycket mildare ... men ändå smakrik ... en precis lagom Bearnaisesås. Hoppas bara att jag lyckas lika bra nästa gång. Nu har man ju liksom ökat på förväntningarna lite när det lyckades så bra vid första försöket. 
Jag testade även vår fritös igår för första gången. Vi har ju en inbyggd fritös i vår köksö, så igår testade jag att göra egen pommes frites ... och det blev riktigt gott, det med. Den var väl inte helt perfekt, så där har jag något som kan utvecklas till nästa gång. Det var ju första gången och jag visste väl inte riktigt hur man skulle göra för att få det helt bra ... men nu vet jag mer. Inte var det så extremt jobbigt att göra rent efteråt heller ... inte så jobbigt som jag hade trott.
Hur som helst, så blev gårdagens middag riktigt god! Och HELT hemmagjord.

Nä, nu måste jag ta mig ner till tvättstugan och hämta upp lite tvätt och sätta på en ny maskin. Vi hade egentligen tid senare idag, men tänkte det vore bättre att tvätta nu ... så det blir avklarat fortare.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar