fredag 11 mars 2011

Träna inte magen!

Min sånglärare sa en jätte bra sak igår! Hon sa att om man sjunger, så är det inte bra att man tränar magen för mycket. Hon sa nånting om att man inte kan öppna upp tillräckligt i magpartiet om magen är för vältränad.
Haha! Det tyckte vi lät jätte bra, så det måste man ju absolut ta till sig! ;-)
"Tyvärr ... jag är sångare, så jag kan inte träna magen". En jätte bra ursäkt, ju!


Om man inte gillar att träna, så är det ju bra att ha en ursäkt. Fast ... man kan nog hitta ursäkter för det mesta, egentligen ... allt för att slippa göra sådant som man inte vill eller som man tycker är tråkigt.
Men man får väl vara lite selektiv. ;-) Just denna, tyckte jag var rätt bra i alla fall. Jag hade ju ändå inte tänkt att börja träna magmusklerna, så då har man ju dessutom fått en mer "riktig" anledning till att låta bli. ;-) Just magträning, är ju verkligen supertråkigt.
Jag tränar ju inte något alls just nu ... och om jag ska träna, så vill jag att det ska vara KUL. Annars tröttnar man ju med en gång. Då, när jag för första gången gick ner till normalvikt ... då tränade jag nästan varje dag. Jag styrketränade varannan dag och de andra dagarna körde jag aerobics (hade videoband med det). Aerobicsen, tyckte jag var rätt kul. Det är ju lite som att dansa och att dansa, tycker jag om. Men styrketräningen gjorde jag mest för att kroppen skulle bli snyggare och jag klarade av att köra rätt hårt då, eftersom jag var så motiverad.
Men när jag sen, flera år senare ... efter att jag fått barnen ... gick ner till min lägsta vikt någonsin ... då tränade jag ingenting alls. Nada! Inte mer än att jag fick springa efter Amanda hela tiden och att jag kom ut på lite promenader ibland. Jag dansade också lite då och då ... med Amanda i famnen ... fast ingenting som jag gjorde för att bli svettig. Det gjorde jag bara för att det var kul.
Nu tränar jag ingenting alls. Jag har ju dock Wii fit, som jag körde rätt mycket på i början. Sen har det mest blivit någon sporadisk gång efter det. Fast jag ska nog börja igen så småningom ... bara flytten är avklarad, så. Wii fit, tycker jag ändå är ganska kul.
Sen gillar jag ju, som sagt, att dansa. Det skulle man ju kunna göra när som helst, egentligen. Bara att slänga på en CD-skiva och köra igång. Men ... det blir ju liksom aldrig av.
Man borde väl ändå ta sig i kragen och börja med något. Någon träningsform som passar just mig. Dock inte magträning, för då kan jag ju få problem med sången. Det har faktiskt min sånglärare sagt. Så det, så!

2 kommentarer :

  1. Har du testat Zumba? Superkul konditionsträning, som en blandning mellan latinamerikansk dans och aerobics. Finns DVD-skivor att köpa =)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har faktiskt funderat lite på det. Det verkar rätt roligt ... och så gillar jag sådana grejer som går att göra hemma framför TVn. Så det ska jag nog fundera på.

    SvaraRadera