onsdag 9 mars 2011

Blev fattig(are) idag

Idag var jag och hämtade ut min medicin ... den första förpackningen det här året. I och med att det är ett nytt år, så har nu högkostnadsskyddet för 2010 gått ut ... och man måste då betala fullt pris tills man är över taket. Det är lite knasigt, egentligen ... taket är i år 690 Euro och om man skulle köpa en medicin som kostar 690 Euro, så skulle man komma upp i taket direkt och då få slippa betala nåt mer på hela året (förutom expeditionsavgifter). Men om man har en medicin som kostar till exempel 689 Euro ... en medicin man köper en gång i månaden exempelvis ... då måste man betala 1378 Euro innan man kommer upp till taket hos FPA (=Försäkringskassan). Sen, när FPA får meddelande om att taket har överskridits, så får man då tillbaka överskottet ... vilket i detta fall skulle vara 688 Euro.
Min medicin kostar 609 Euro (egentligen kostar den runt 1000 €, men priset är delvis reducerat, så man behöver aldrig betala hela priset) ... och det innebär att jag måste köpa två förpackningar (dvs 1218 €) för att komma upp i taket. Därför tar jag bara ut en förpackning i taget tills jag nått taket (annars brukar jag ta 3 på en gång). Om jag hade haft någon annan receptbelagd medicin, så hade det ju säkert blivit lite mindre kostsamt för mig att nå upp till 690 Euro. Men jag HAR ju ingen annan medicin. Jag är ju liksom frisk för det mesta ... inga sjukdomar eller andra grejer som man har receptbelagd medicin för ... jag har ju liksom "bara" MS ... och då blir det så här dyrt.
Sen får jag ju dock tillbaka överskottet ... 528 Euro ... men det tar ju flera månader. Det är väldigt länge man får ligga ute med dessa pengar. Men, men ... det är som det är.
Min medicin, som räcker i 4 veckor
Så småningom får jag ju tillbaka HELA summan också ... tack vare min privata sjukförsäkring. Men det tar ju ännu längre tid till man får tillbaka alltihop. Jag brukar skicka in papprena en gång om året ... efter att allt är klart med FPA. Tror jag fick pengarna i Juli förra året. Vet att det var på sommaren i alla fall.
Mycket pengar, är det! Det bästa vore väl att man slapp medicinen helt ... för då skulle man ju slippa dessa enorma utgifter. Men ... jag vill nog ändå ha medicin ... i hopp om att den faktiskt gör någon verkan. Det vet man ju egentligen inte. Jag kanske hade varit lika "frisk" även utan medicin? Det är ju inget någon kan veta. Det är ju mest teorier och antaganden. Fast helt säker, kan man inte vara. Men jag väljer nog att chansa. Det gör nog mer gott än ont att ta dessa sprutor, i alla fall.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar