söndag 13 mars 2011

En lustig ABBA-parallell

Ja, igår var det ju Melodifestivalfinal. Över lag, så tyckte jag faktiskt att kvaliteten var rätt hög. Det fanns flera låtar som jag hade kunnat se som vinnare. Annars brukar det vara typ EN låt, som jag håller på ... EN låt, som jag absolut VILL ska vinna. Ibland kan jag ha två tänkbara också ... och om någon annan vinner, så tycker jag att det vore en ren katastrof.
Förra året vann ju Anna Bergendahl ... och ja ... den låten tyckte jag var en ren katastrof och såg direkt att  Sverige med stor sannolikhet skulle missa finalen i Eurovision Song Contest. Jag kunde verkligen inte tycka att den låten var bra ... och jag kan inte heller gilla Anna Bergendahl. Jag gillar inte hennes stil.
Så vad hände då? Jo ... hon blev den första svensk som inte gått vidare till ESC-finalen. Inte alls oväntat enligt mig ... men hennes förespråkare var ju totalt överraskade, verkade det som. Den låten ÄR verkligen inget vidare ... menlös, tråkig och allt annat än underbar. That's my oppinion anyway.
Hur som helst ... i årets final, så fanns det flera låtar som jag hade kunnat se som vinnare. Flera låtar, som jag faktiskt tyckte var helt okej och som jag inte skulle bli besviken om de skulle komma vidare till ESC.
Bland favoriterna hade jag Sanna Nielsen, Eric Saade, Nicke Borg och Sara Varga ... fyra väldigt olika låtar, men ändå bra på sitt sätt ... i sin genre. Sen fanns det ju ännu fler låtar som jag tyckte var okey att lyssna på, men som jag inte ville se som vinnare.
Den absoluta favoriten för mig var Sanna Nielsen. Den låten är heeelt min typ av låt. Älskar den!

Sannas låt i Melodifestivalen 2011
 

Jag hade Sanna som en av vinst-kandidaterna förra året också ... en RIKTIGT bra låt, hade hon då. Fast ... min största vinnar-kandidat i fjol var Eric Saade med låten Manboy. DEN hade jag verkligen velat se som vinnare. DÅ hade jag blivit glad!. Men ... han vann ju inte då ... och vem vet ... kanske var det lika bra? För nu fick han ju komma tillbaka i år och vinna det här året istället. För i år var det Eric Saade som kammade hem vinsten. Jag och Amanda blev verkligen jätte glada över det. Det stod ju mellan honom och Danny, och Dannys låt gillade jag inte alls, så då kändes det som en lättnad när det stod klart att Eric var vinnare.
Jag tycker dock att Manboy var bättre än årets låt. Fast kanske denna står sig bättre internationellt? Se bara hur det gick för ABBA. Jag tycker Ring, Ring var den bästa låten när de var med i Melodifestivalen 1973 ... den klart bästa låten ... MEN ... ändå kom den bara 3:a. Sen kom de tillbaka 1974 ... med Waterloo ... och kammade ju då hem storvinsten TOTALT. Hela Europas hjärtan vann de ... och sen även resten av världen ... eller nåt sånt. ;-)
Det är ju inte då konstigt att jag nu drar paralleller till Eric Saade. Han hade en av de bästa (den bästa) låten förra året, men slutade då på en 3:e plats! Precis som ABBA gjorde 1973. Sen kom han tillbaka i år ... och VANN! Så ... det blir ju spännande att se om han följer i ABBAs fotspår. Kanske inte så troligt ... men hoppas, kan man ju alltid.

Eric Saade framför vinnarlåten 2011, Popular

En annan sak, som jag tycker är väldigt imponerande, är att Fredrik Kempe, som skrivit låten ... detta var hans tredje vinst i Melodifestivalen på fyra år. WOW, liksom! Tala om att han kan skriva bra låtar! Det tycker jag är otroligt stort! En så bra låtskrivare skulle jag också vilja vara. Han skriver ju precis sådana låtar som jag tycker om också, så jag är verkligen mäkta imponerad över hans bedrift.
Very well done!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar