torsdag 24 mars 2011

Alldeles för mycket kläder

Nu, när jag packade ner alla mina kläder, så kom jag att fundera över en sak. Det är ju sjukt vad mycket onödigt som finns i garderoben.
Egentligen borde man göra en rejäl utrensning av alla kläder som man har. Jag har hur mycket kläder som helst som jag aldrig använder ... och som jag troligtvis aldrig KOMMER att använda heller. Dels har jag ju en massa kläder som är alldeles för stora för mig, men som jag ändå sparat utifall att. Detta gäller främst tjocka ylletröjor, fast även vissa T-shirts har jag som är far too big. Ja, sen har jag ju MASSOR av T-shirts som jag nog kan ha rent storleksmässigt,  men som jag ändå aldrig skulle sätta på mig eftersom de antingen är riktigt fula eller att de är av fel modell, så att de förfular mig. Jag har ju med åren blivit allt mer klädintresserad och bryr mig mer om hur kläderna ser ut och hur JAG ser ut i dem ... och jag vet mera nu om vad jag passar i och kan heller inte tänka mig att sätta på mig "fel" kläder. Eller ... visst kan jag väl sätta på mig en ful tröja, även om jag helst inte gör det ... men jag skulle aldrig visa mig offentligt i den. Förr, så brydde jag mig kanske inte särskilt mycket. Men det gör jag NU. Inte är jag ju någon modeslav, direkt ... som ständigt har det senaste på mig. Nej, ganska långt därifrån. Jag har på mig de kläder som jag tycker är fina ... och sällan är det ju senaste modet. Det brukar ta ett tag för mig att fastna för nya stilar. Som tunikor ... det började jag använda för något år sedan ... trots att de blev poppis långt före det. Jag tyckte faktiskt inte alls de såg bra ut från början ... tyckte mest man såg tjock ut i dem. Men sen hittade jag en tunika som j ag verkligen föll pladask för ... och då var det kört. ;-) Nu älskar jag tunikor ... nu, när det börjar bli allt svårare att hitta snygga sådana.

Min favorittunika
 Vem vet? Om några år så kanske jag börjar använda (och älska) haremsbyxor ? Något som jag idag tycker är bland det fulaste som finns ... och som jag ABSOLUT inte skulle sätta på mig. Jag tycker ju det ser ut som om man skitit på sig eller nåt ... och vill jag inte se ut. Dessutom tror jag inte att jag skulle finna det bekvämt med all den där luften mellan benen ... ovanför byxgrenen.
Som det känns nu, så skulle jag i alla fall ALDRIG köpa ett par sådana byxor. Men jag vet att  jag har ändrat åsikt om modegrejer förut, så jag kan inte garantera att det inte finns några sådana i min garderob om några år. Man ska aldrig säga aldrig, som man säger.

Hur som helst, så borde jag verkligen göra en rejäl utrensning av icke önskvärda kläder i min garderob. Jag hade dock inte riktigt tid för det nu, men kanske att man kan lägga undan dessa kläder nu, när man packar upp? Så att de aldrig ens kommer in i garderoben. Får se om man får tid till det? Och om jag ens vågar. Jag har ju så hemskt svårt att göra mig av med saker ... av sentimentala skäl. Men jag borde verkligen lägga all sentimentalitet åt sidan för ett tag.
Det finns dock två klädplagg som jag aldrig vill göra mig av med, trots att de aldrig används. De är ju egentligen inte ens mina. Det är kläder som var min mammas. En mysdräkt, som mamma använde ofta till vardags ... alldeles, alldeles för stor för mig ... men den påminner så mycket om mamma, så därför ville jag behålla den. Jag använde den faktiskt några gånger när jag väntade Amanda också. Den var ju så varm och go'.
Så har jag också sparat mammas klänning ... en klänning som hon ofta använde de senaste åren ... och som jag tyckte hon var så fin i. Den är väldigt sliten, men jag ville verkligen ha kvar den som ett minne. Den är inte tvättad sedan mamma levde, så den luktar fortfarande väldigt mycket mamma. Jag älskar den klänningen ... trots att jag aldrig själv har haft den på mig. Den är i och för sig alldeles för stor, den också. Men ändå ...

Ja, det var väl lite klädfunderingar. Får se hur mycket jag hinner ... eller orkar rensa ut nu under uppackningen. Men det skulle ju verkligen lösgöra en hel del garderobsutrymmen om jag slängde en massa klädesplagg. Jag skulle ju inte ens sakna kläderna.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar