söndag 1 augusti 2010

Jag kan trolla

Har man photoshop och kan redigera bilder, så är det nästan som att trolla. På ett enkelt sätt kan man förvandla gamla tråkiga, matta bilder till något mycket mer levande.
Jag har ju scannat in en massa gamla bilder från när Viktor var liten och de flesta ser alldeles otydliga ut efter att de kommit in på datorn. Vissa är ju så dåliga att de inte ens går att fixa till bra med hjälp av photoshop, men andra bilder ... andra bilder funkar photoshop jätte bra för. Jag vill ju inte leka med bilderna på det sätt jag annars brukar göra ... dvs ... jag vill inte släta ut allt eller göra bilderna till målningar. Nej ... jag vill bara att bilderna ska se helt naturliga ut ... som om man inte redigerat dem över huvud taget. Man ska kunna tro att bilden såg ut så från början, men när man ser före-bilden, så märker man den oerhörda skillnaden.
På några bilder syns denna skillnad mer tydligt än på andra. Det såg lite ut som om jag hade dragit bort en hinna på originalbilden och då fått ett vackrare slutresultat. Var så fascinerad av detta, så jag gjorde tre exempelbilder där man tydligt kan se skillnaden. De två första bilderna är tagna på hösten 2002 ... när Viktor var ca 2,5 år och den tredje är tagen hösten 2003.




 Har egentligen inte gjort mycket alls på dessa bilder ... men jag vill ju, som sagt, inte att de ska se redigerade ut heller. Vill bara att det ska se helt naturligt ut ... och då tycker jag det räcker så här.
När jag höll på med dessa gamla bilder och när jag såg resultatet ... och skiftade mellan före/efter i photoshop, så kände jag mig nästan som en trollkarl, faktiskt. Det blev ju sååå mycket bättre.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar