torsdag 19 augusti 2010

Första skoldagen

Idag var det Amandas första skoldag, så nu har jag inte längre något dagisbarn ... bara två stycken skolbarn. Här, på Åland, så har man ju föreskoleundervisningen på dagis istället för i skolan (som i Sverige) ... och så går man sen direkt från dagis till 1:a klass ... precis som det var i Sverige tidigare ... när jag själv var liten.

Jag tog ju såklart några kort på min stora skolflicka också ...

Amanda, på väg till sin allra första skoldag

Igår kväll sa hon att det var otäckt att börja skolan. Hon var nog lite nervös. Så sa hon till mig att hon ville att jag skulle stanna i skolan hela dagen. Men den tanken behöll hon inte särskilt länge. Efter att de varit i klassen en stund och sedan haft samling med de andra klasserna i lågstadiet (klass 1-6) så vinkade hon iväg mig ... endast 45 minuter efter att skoldagen börjat. Då tyckte hon att det gick alldeles utmärkt utan mammas närvaro. Haha!

När vi kom till skolan i morse, så gick vi först förbi Amandas fritids för att lämna lite extrakläder där och skriva in hennes tider för den här veckan. Fritids ligger i samma byggnad som skolan, så det är väldigt praktiskt. Hon behöver inte ens gå ut när hon ska till sitt klassrum.
Sen gick vi ut på skolgården, där vi skulle träffa läraren klockan 9. Vi var lite tidiga, så Amanda hann till och med bli intervjuad i direktsänd radio av en reporter som gick omkring på skolgården. Maken ringde mig direkt efteråt och sa att han hört Amanda på radion.
När alla klasskompisar kommit och klockan ringt in, så gick vi tillsammans med läraren in till Amandas klassrum. Barnen fick lära sig lite rutiner och sen samlades de i en ring av stolar längst fram i klassrummet ... och vi föräldrar fick stå kvar utanför och titta in på våra skolbarn.

Amanda sitter till höger, med tofs och lila kläder

Barnen lyssnar på fröken

Efter en stund i klassrummet, så var det dags att gå ner en våning för att samlas med de andra klasserna och lyssna på rektorn och få en presentation av all personal på skolan.

Amanda står först i kön på väg till samlingen
På väg tillbaka till klassrummet efter samlingen

När barnen gick tillbaka till klassrummet efter samlingen, så vinkade Amanda iväg mig. Då tyckte hon tydligen att jag varit där länge nog, så då knallade jag hem igen och satte på lite kaffe.
Vi hade bestämt att Amanda skulle gå till fritids direkt när hon slutat skolan för dagen klockan 13.05 ... och så skulle jag hämta henne sen klockan 15.

När jag kom för att hämta Amanda, så berättade föreståndaren på fritids att Amanda hade fått en introduktion av Sofie. Sofie gick på Amandas dagis tidigare, men började 1:an förra året. Tydligen hade Amanda varit med henne mest under tiden hon var på Kråkan (som fritids heter). Sofie hade ritat en teckning till Amanda också. :-)
Hur som helst, så hade det visst gått jätte bra för Amanda i skolan. På rasterna hade hon mest lekt med sin bästis, Alexandra och så hade de fått träffa sina faddrar.
Läxa, hade de fått också ... fast Amanda tyckte nog den var lite för enkel, för hon tyckte den gick alldeles för fort att göra. Det var en sida med olika bilder och så skulle de rita in rätt antal prickar i bilderna. Men ... hon lär nog få större utmaningar så småningom.

Viktor började ju också skolan idag ... fjärde klass, började han ... med nytt klassrum och en ny klasskompis. I år ska de ha sitt klassrum i baracker ute på gården, men det tyckte Viktor skulle bli jätte kul.
Några nya ämnen har de i år ... bland annat historia och biologi ... och så kommer de börja redan klockan 8 flera dagar i veckan. Det har de inte gjort tidigare. Förut har de börjat 9 eller 10 på morgnarna. Fast å andra sidan så slutar de aldrig klockan 15 den här terminen, utan slutar antingen 13 eller 14. Kanske blir skönt att inte sluta så sent, fast det blir ändå jobbigt de dagar han börjar 8, för då måste han gå upp så tidigt på morgnarna så han hinner med bussen som går klockan 7.20 från centrum. Jobbigt för mig också ... om jag måste gå upp så tidigt för att få iväg honom till skolan. Men, men ...
Eventuellt så kommer han kunna cykla till skolan ... om vi vågar släppa iväg honom genom stan själv på cykel. Då behöver han inte åka iväg lika tidigt. Men vi får se hur det blir. Han börjar 8 imorgon, så vi sa att han får fundera på om han vill ta cykel eller buss.

Får väl se till att lägga barnen i hyfsad tid ikväll i alla fall, för de behöver ju mer sömn nu när de går i skolan. Amanda har verkat väldigt trött i kväll. Det har sett så ut på ögonen, så hon behöver nog också sova tidigt. Jag tänkte lämna henne på Kråkan klockan 8.30 i morgon ... och hämta henne klockan 15.

Så ... nu har skolorna börjat och allt återgår till vardag igen. Själv, har jag semester även i morgon, men från måndag är allt som vanligt ... ungefär. Då börjar Viktors judo igen, maken börjar skolan igen (även om han har få lektioner nu i början) och jag börjar jobbet. Fast Amanda börjar inte sin gymnastik förrän den 9:e September, så riktigt som vanligt blir det inte än ... men mycket vardag, blir det ... och en lååång väntan på nästa års semester.

1 kommentar :

  1. Hej, tänkte bara tipsa om min tävling i min blogg, veckans blogg. Vinnare går vidare till en månadsfinal och vinner där en ny design :)

    //Ewa

    SvaraRadera