söndag 21 augusti 2011

Nu är låten klar!

Nu har det äntligen blivit klart med vallåten som jag i somras var med och sjöng på. Jag skrev ju om det i det här inlägget. Nu har Stefan (som gjort låten) redigerat den färdigt och i veckan så godkände valledningen låten, så nu är den godkänd och officiell. :-)
Själv blev jag verkligen helt nöjd med resultatet. Jag fick ju sjunga mest av alla, så då är jag nöjd. ;-) Nja ... mest, kanske jag inte sjunger, men jag hörs nog mest i alla fall ... och jag fick faktiskt en helt egen vers, till skillnad från de andra. Jo, Stefans dotter har en egen vers också ... men av de vuxna så är jag ensam om att sjunga helt solo..
Nu vet jag ju dock att min sånginsats inte är helt perfekt, men vi hade ju inte så jätte mycket tid och nöjde oss därför med två inspelningar av solisterna. Så tyckte vi att min andra inspelning blev helt okej, så då körde vi på det. Men jag vet att det inte är felfritt. Det hade kunnat låta bättre, men vaddå? Vi ska ju liksom inte tävla i melodifestivalen eller nåt och som en vallåt, så tycker jag nog att detta duger.

Bild från när vi spelade in låten
 Så fort låten blivit officiell, så lade maken upp den som en ljudfil på partiets hemsida. Jag lade sen också upp den på Facebook, för även om det bara är en fjuttig grej egentligen, så är detta ändå rätt stort för MIG ... att jag är med och sjunger på en riktig inspelning ... på en låt som folk kommer att höra. Jag tycker det är rätt coolt, faktiskt ... även om andra kanske tycker det är löjligt. Jag blir ju ingen stjärna för detta, direkt. Det vet jag nog om ... men ändå är det här någonting väldigt stort för mig. Jag har ju sjungit i hela mitt liv, men detta är första gången som jag får vara med på en riktig inspelning och det var ju verkligen så otroligt roligt!

Hur som helst ... det fanns ju ingen video till låten, så därför tänkte jag att man kanske kunde sätta ihop ett bildspel i Moviemaker? Låten heter ju "Ett Åland för alla" och handlar om Åland och naturen här och sådant, så därför satt jag länge igår och letade bland alla våra bilder sedan 2004 (då vi flyttade till Åland). När jag hittat ett gäng med bilder och efter att jag redigerat dem lite i photoshop, så började jag med att sätta ihop filmen. Så nu har jag ett färdigt bildspel. :-)
Jag visade maken filmen och då tyckte han att den var så bra att han skickade mig några ytterligare bilder + att jag fick ta bort några andra bilder ... och så fick jag göra vissa andra ändringar. Han ville nämligen att den skulle kunna användas för partiets räkning.
Jag sparade dock några andra versioner också ... innan den var helt klar, så jag tänkte att jag skulle lägga upp den näst sista versionen här. Detta är alltså inte någon officiell valvideo, men låten är officiell. ;-)
Det är jag som sjunger första versen, om någon undrar ...


Alla bilder i bildspelet är sådana som vi själva tagit under de år som vi bott på Åland ... och bilderna är från lite olika ställen ... Geta, Brändö, Föglö, Mariehamn, Järsö, Jomala ... och så en del från skärgården. Tyckte det var rätt passande för den här låten. Det tog lite tid att leta fram allt, men sen blev jag nog rätt nöjd nu efteråt. 

1 kommentar :

  1. Vad bra låten blev och bilderna till blev jätte fint, ser ut och vara supermysigt på Åland
    kram

    SvaraRadera