tisdag 16 augusti 2011

Så var semestern slut

Nu har jag börjat jobba igen efter semestern och det känns väl lite si så där. Igår kändes det faktiskt förvånansvärt bra med tanke på att det var första dagen och trots att vi kommit hem från Helsingfors på natten. Men idag har det känts otroligt tungt. Har haft ont i hela kroppen och så har jag känt en extrem trötthet i princip hela dagen. Längtade bara efter att få komma hem och vila. Suck!
Nå ... det känns väl värst nu i början, men sen kommer man väl in i jobb-tempot igen och kroppen vänjer sig mer vid att röra sig mer på dagarna. Just nu känns det bara BLÄ, men snart blir det nog bättre igen.

Hur som helst, så hade jag i alla fall en otroligt fin avslutning på semestern. Vi hade verkligen en jätte härlig helg i makens mosters stuga på fastlandet (fasta Finland). Vi var där tillsammans med svärföräldrarna, makens morbror + fru och makens bror med familj. Min svåger bor i Italien med sin Italienska fru och deras två söner (som är 8 respektive 5 år). Så det blev lite språkbad i helgen. Våra barns italienska kusiner och deras mamma kan knappt någon svenska alls ... inte heller finska eller engelska (8-åringen, har väl börjat läsa engelska i skolan, dock) ... och min svärmors svägerska kan endast finska. Så det blev en salig blandning av svenska/finska/italienska om vart annat. Jag förstår ju dock en hel del finska nu. Det är en klar skillnad mot tidigare. Nu kan jag hänga med hyfsat i samtalen, faktiskt, fast jag pratar ju inte. Jag kommenterar på svenska om det är nåt jag vill säga. Fast för det mesta så lyssnar jag bara och koncentrerar mig på att försöka förstå.
Italienska förstår jag ju också lite av nu ... fast inte lika flytande som finska. Jag kan mer enstaka ord och förstår en del enkla meningar. Jag lärde mig också en hel del nytt den här här helgen ... mycket tack vare barnens kusiner. Jag lärde mig att förstå en del av vad de sa, faktiskt, så det var roligt. Språk, är ju alltid bra att kunna.

Anyway ... i fredags hade vi Kräftskiva. Det brukar svågern vilja ha när de är på besök, så det blev hattar, månar, färgade lampor och hela kittet. Ja, så blev det ju en himla massa goda kräftor, räkor och snaps. MUMS!
Före kräftorna, så åt vi även lite grillat kött och kokt potatis till det. Så hade vi också små baguetter ... eller pain riche, kanske det heter? På Italienska, så heter det i alla fall panini. ;-) Och så fanns det tre olika sorters ost att välja på. Snacks, fanns det också. Allt var verkligen jätte gott ... särskilt de stora kräftorna!

Utöver kräftskivan, så blev det även en massa bastubadande. De har ju en riktig vedeldad bastu där ... precis vid vattnet. Eftersom det inte finns något rinnande vatten vid stugan, så fick man ju istället tvätta sig i bastun ... + att man fick bada om man ville. Jag är ju en extrem badkruka ... badar verkligen aldrig i dessa nordiska, kalla vatten. Det gjorde jag inte nu i fredags heller. De andra i familjen hoppade glatt i under tiden som vi bastade, men jag stannade kvar vid bastustugan och väntade på dem.
På lördagen, så tänkte jag dock att jag ändå skulle ta på mig badkläderna och gå ner på bryggan när de andra badade ... så att jag också fick svalka av mig lite. Det slutade då med att de lyckades övertyga mig om att jag skulle hoppa i. Det blev bara ett snabb-dopp, men jag vågade ändå kliva ner i vattnet. Det var bra stort, bara det. Blev riktigt stolt, faktiskt! KALLT, var det ju ... men det var himla skönt sen efteråt.Så nu har jag badat bastu ... på RIKTIGT!

Det var en jätte rolig helg, hur som helst. Trevlig samvaro, god mat, roligt Mölkky-spelande och helt enkelt ett underbart avslut på ledigheten.
Sen åkte vi hem med kvällsfärjan från Helsingfors i söndags. Där åt vi god mat i Food Garden. Sen spelade vi några omgångar med UNO i hytten och därefter var det dags att sova för oss. Vi skulle ju av båten redan klockan 04.25, så vi ville ju hinna få så mycket sömn som möjligt till dess.
Det gick nog faktiskt rätt bra att komma upp vid den tiden på morgonen (strax före 4) och sen gick vi genast till sängs igen när vi kom hem. Jag skulle ju upp och jobba, så jag behövde lite fler timmar för att orka med.
Det tog väl lite tid för mig att somna om, men en LITEN stund hann jag nog sova i alla fall. Sen ringde mitt mobillarm och "talade" om för mig att det var dags att stiga upp.

Så ... nu är min semester slut och det är lååångt kvar till nästa. På torsdag börjar barnen skolan igen och så kommer vi in i det vardagliga livet åter igen. Är väl skönt på ett sätt, fast ändå inte ...
Nå ... det är väl så som det är ...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar