onsdag 10 augusti 2011

Slapparvecka

Den här veckan har hittills varit en riktig slapparvecka. Har nästan inte gjort någonting alls. Bara tagit det lugnt och vilat ut riktigt ordentligt. Lite mat, har jag ju lagat, förstås ... och handlat några gånger. Men annars har jag mest varit hemma. Jag har i och för sig inte känt mig särskilt bra i kroppen heller. Känner mig riktigt svag ... typ överallt. Armarna har knappt någon styrka alls och benen känns också riktigt trötta, så därför har jag väl varken ork eller lust till att göra särskilt mycket. Har inte berättat detta för någon, utan jag låtsas som ingenting och gör vad jag brukar ... bara i lite lugnare tempo, kanske. Jag vill nämligen inte höra att jag borde gå och vila istället. Jag VILL ju inte vila. Jag vill njuta av min semester och göra vad jag känner för att göra ... och styrkan kommer knappast tillbaka genom att ligga i sängen. Nej, då låtsas jag hellre att allt är bra. Ingenting blir ju liksom bättre av att gnälla till andra eller att tycka synd om sig själv. Hm ... nu låter det väl kanske som om jag gör just det ... att jag tycker synd om mig själv? Men det GÖR jag inte. Jag MÅR ju egentligen bra ... bara att styrkan inte är den bästa för tillfället. Men det gör inte mig så himla mycket. Jag har ju fortfarande semester, så då kan jag ta dagen lite som den kommer och göra allt i min egen takt ... och vara lite av en dagdrivare. Jag har inga tider att passa och har inga måsten för tillfället, så därför bekommer det mig inte särskilt mycket om kroppen inte är riktigt på topp. Det är som det är, men det känns ändå helt okej för mig. Just nu känns det i alla fall helt okej. Sen hoppas jag ju förstås att jag återfår styrkan till på måndag, då jag ska tillbaka till jobbet igen. Annars kommer det nog kännas rätt tungt. Men, men ... det visar sig ...

Jag har i alla fall inte BARA varit hemma idag. Jag tog med barnen till KappAhl en sväng, för Viktor behövde nya mjukisbyxor som han kan ha på skolgympan sen när skolan börjar igen. De hade 25 % rabatt på alla barnbyxor, så vi köpte ett par till honom ... och så hittade vi också överdragsbyxor till Amanda, vilket hon behöver nu till skolstarten.
Jag tog en sväng förbi damavdelningen också eftersom jag var lite på jakt efter en svart top (någon lång t-shirt, typ) och jag hade ju en kupong med 25 % rabatt, som jag tänkte att jag kunde använda. Det tog inte länge förrän jag faktiskt hittade en tröja ... precis en sådan som jag ville ha. Med rabatten, så fick jag den för endast 5.59 €, tror jag. Hyfsat bra pris ändå.

Sen gick vi förbi mataffären på vägen hem. Där gjorde jag faktiskt också ett fynd. ;-) Hittade fryst kycklingfilé för endast 3.99 € för 900 gram. Så billigt har jag nog aldrig hittills fått kyckling för ... här på Åland ... så då slog jag till. Det tillagade jag sen till middag, så idag blev det stekt kycklingfilé med ugnsstekta potatisklyftor/morötter/vitlök, sallad och två olika yoghurtsåser ... en med currysmak och en med vitlök. Det var verkligen en jättegod semestermiddag. Kändes rätt lyxigt med sådan festmat så här på vardagen. Men är man ledig, så är man.
Imorgon blir det väl också nåt gott, antar jag, för då firar jag och maken vår 10-åriga bröllopsdag. Vi har väl inte bestämt exakt hur vi ska fira, men det blir väl troligtvis att äta ute då. Sen åker vi till Helsingfors på natten, men det blir ju långt efter middagstid. Strax före midnatt, går båten. 
Vi ska till svärföräldrarna på kräftskiva. Makens bror med familj, kommer också dit. De är nu på semester ... från Italien, där de bor. Frun är italienska ... och även deras två pojkar, då.
Två nätter ska vi vara på fastlandet. Sen tar vi färjan hem från Helsingfors på söndag kväll och kommer hem först vid halv fem på måndag morgon. Då blir det till att försöka somna så fort som möjligt, så jag hinner få några ytterligare timmars sömn innan det är dags att stiga upp för att gå till jobbet. Då är ju nämligen min semester slut. Suck!
Nåja ... jag ska försöka njuta så mycket som möjligt av den tid jag har kvar nu av ledigheten. Det har ju varit en väldigt bra semester ... och än är den inte slut. Jag längtar väl inte så där super mycket tillbaka till jobbet, förstås, men det finns ju ändå fördelar med att jobba också ... jag får ju röra mig en del, till exempel ... så som jag inte gör hemma. ;-) Så får jag träffa en hel del folk också. Fast annars, så föredrar jag nog ändå att vara ledig och göra lite vad jag vill. 
Nåja ... det hade ju faktiskt kunnat vara bra mycket värre ...

2 kommentarer :

  1. söt blogg, kolla gärna min om kampen att bli fri från min sjukdom!

    SvaraRadera
  2. sv: psykiatrin vill inte hjälpa så jag ska klara det själv, men en sak är säker: Jag SKA bli frisk! :)

    SvaraRadera