måndag 8 augusti 2011

Hemma igen!

I'm back!

Nu har vi kommit hem igen från Turkiet och jag kan äntligen uppdatera bloggen igen. Inte för att någon kanske har saknat mina inlägg här ;-), men JAG har saknat att skriva. Nja ... det har jag väl egentligen inte riktigt gjort, om jag ska vara ärlig. Det var faktiskt rätt skönt att ta semester från allt ... även från bloggen ... bara ta det lugnt en vecka ... slappa, bada, äta, dricka ... ja, att ha en riktig SEMESTER! Men nu är det back to reality igen.
Det var helt underbart i Turkiet. Värmen var väl förstås lite väl hög. På eftermiddagen, när det var som varmast, så låg temperaturen på över 40 grader alla dagar (41-42 grader, för det mesta). Om man kollade på en väderkarta över Alanya, så stod det nog att det "bara" skulle vara 35 grader, men det här hotellet låg lite utanför stan och det låg som i en dal, med berg runt om ... och då blev det som en kokande gryta precis där. Supervarmt, blev det. Dessutom låg det ju precis vid havet, så luftfuktigheten var rätt hög. På morgonen var det ca 35 grader och likaså sent på kvällen och däremellan låg temperaturen på mellan 39 och 42 grader. VARMT!
Fast det var ändå otroligt skönt! Inte värmen, kanske? Men att bada i poolen var otroligt skönt ... poolen, som höll 33,9 grader. Där spenderade vi åtskilliga timmar. Tyvärr tyckte jag att den var lite för djup. Den var 1,50 som lägst (förutom på trappan), vilket innebar att jag fick stå på tåspetsarna för att kunna ha huvudet ovanför vattenytan. Den innebar även att jag fick hålla mig mestadels utmed kanterna och kring trappan eftersom jag är rätt vattenrädd och ogärna simmar där jag inte bottnar. Fast det funkade ju ändå rätt bra att hålla sig vid kanten. Tur dock att barnen inte är lika rädda som jag och tur att de båda är så bra på att simma. De var precis som fiskar i vattnet ... simmade runt, dök och hade sig ... och bara älskade att vara där!

Min lilla "sjöjungfru"

Redo att dyka i poolen

Jag och barnen vid poolkanten

Det blev ju även en hel del mat under resan. Eftersom vi hade All inclusive, så blev det ju alldeles för mycket mat. Buffé flera gånger om dagen ... massor av slush och även en del glassar. Gick upp ca två kilo under den här veckan, vilket inte var så konstigt eftersom jag åt så mycket och kände mig konstant mätt. De sista dagarna så kände jag mig alldeles svullen om magen när jag skulle lägga mig. Var inget skönt alls. Visst var det ju enkelt med All inclusive, fast tror inte att vi kommer välja det i fortsättningen. Var kul att testa en gång, men det får nog räcka med det. Nu måste man ju liksom gå på diet för att ens komma ner till den vikt man hade före resan ... och då var ju den redan lite för hög enligt mitt tycke. Men jag hade väl lite räknat med detta i och för sig. Har planerat att börja gå ner lite i vikt nu efter semestern ändå, så nu blir det ju bara att jag får lov att gå ner lite extra.
Maten var ju dock god. Det var olika teman varje kväll, så det blev inte så enformigt. Så var servitörerna klädda olika alla kvällar beroende på vilket tema det var.

Vi flickor, vid middagsbuffén

Familjens pojkar

En servitör under den Turkiska aftonen
Så var det ju shower nästan alla kvällar också. Vi passade på att äta så sent det bara gick för att vi skulle kunna ha kvar våra platser till showen sen. Det fanns nämligen inga andra platser än de vid matborden. Men det funkade bra att göra på det viset. Var i alla fall jätte kul att se på de olika showerna.

Magdans, på den Turkiska aftonen

Piratshow

Eurovision-show

Cirkus-show
Barnen gick ju också på Superkids under 5 av dagarna. Där fick de träffa andra Nordiska barn och göra olika saker tillsammans med dem ... lite tävlingar och annat skoj. Det tyckte de var jätte roligt. Viktor tyckte faktiskt att det hörde till det roligaste på hela resan, trots att de blev så svettiga efter att de fick tillbringa två timmar utomhus i den stekande Turkiska solen.



En dag hade barnen ledigt från Superkids. Då passade vi på att åka in till Alanya och gå till Aqua Park, vilket är en vattenpark mitt inne i stan. Själv, så vågade jag ju knappt åka någonting alls. Det hade jag ju lite räknat med också, eftersom jag känner obehag av både vatten och åkattraktioner. Men vi åkte ju dit mest för barnens skull ... och de tyckte ju att det var JÄTTE roligt. De vågade åka allt som de fick och hade nog verkligen superkul. Det fanns i alla fall 1 pool som jag kunde bada i ... en slags långgrund pool som sluttade nedåt hela vägen och ebbade ut i ett "vattenfall". Den var rätt mysig och där badade jag med Amanda.

Amanda åker nedför den gula rutschkanan

Viktor har åkt nedför det blåa röret



Efter att vi varit vid Aqua Park, så kollade vi lite i affärer inne i Alanya innan vi gick till bussen. Där shoppade vi lite kläder i en butik ... och maken fick visa upp sina fina prutkunskaper. :o) Vi hamnade i en butik med en försäljare som kunde prata svenska, men som påstod att han aldrig bott i Sverige. Han hade haft en svensk flickvän, sa han. Märkligt, för SÅ bra svenska borde man inte kunna lära sig enbart genom att ha haft en svensk partner. Hon måste i så fall ha varit en otroligt bra lärare, för kan kunde ju verkligen konversera på svenska. Helmärkligt.
Nå ... vi fick ju med oss lite grejer därifrån till bra priser i alla fall.

Bild som jag tog inne i Alanya

Barnen var törstiga i den extrema värmen
Över lag, så var resan otroligt härlig ... och visst hade man kunnat vara där ett tag till. Det värst var väl värmen, förstås, fast det var ändå otroligt skönt att vi hade AC på rummet. Annars hade det varit outhärdligt.
Fast det är rätt skönt att vara hemma nu ändå ... att äta vanlig mat igen ... och mindre portioner, framförallt. Barnen gillade mycket att få stuvade makaroner och korv till middag igår kväll.
Nu blir det till att ta det lugnt hemma i några dagar. Sen åker vi iväg till Helsingfors i slutet av veckan och så fort vi kommer tillbaka därifrån, så är det dags för mig att börja jobba igen. Suck! Vad fort den här sommaren har gått. Detta är min sista semestervecka. Men, men ...
Får väl göra det bästa av tiden som är kvar. Än är det ju sommar ... och än är det semester ...

1 kommentar :

  1. vilken härlig vecka ni verkar ha haft.. super fina bilder . ja den de där bufferna är inte och leka med.. men det är bara och ta nya tag igen =)
    stor kram

    SvaraRadera