tisdag 18 oktober 2011

Spännande tider

Igår var jag verkligen sjukt trött ... och huvudvärk, hade jag också. Jag fick ju inte särskilt mycket sömn natten före, så därför var jag väl generellt lite ur lag.
Det var ju val här i söndags och för ett tag sedan så lovade jag bort mig som ersättare i valnämnden för ett distrikt här i staden. Jag trodde ju då att det inte ens skulle bli aktuellt eftersom det "bara" var en ersättarplats. Men sen fick jag efteråt reda på att det även var obligatoriskt för ersättarna att närvara under valdagen och definitivt att vara med vid rösträkningen på kvällen ... så då blev jag ju plötsligt uppbokad typ hela söndagen. Blev totalt över 9 timmars jobb för mig, dvs längre än en ordinarie arbetsdag.
Jag hade ju egentligen hellre velat vara med min man på valvakan. Det var ju egentligen något som jag sett fram emot typ hela året. Så jag kände mig rätt besviken och arg på mig själv att jag tackat ja till den där rösträkningen. Jag är ju en snäll person och säger oftast ja när folk ber mig om hjälp ... och därför gjorde jag ju det även denna gång ... och det kändes jätte jobbigt. Jag vet att det nog låter löjligt, men det kändes lite för mig som om maken skulle närvara vid Nobel-festen och jag fick inte vara med. Det kändes som en stor klump i hjärtat ... och jag var sååå hemskt arg på mig själv.
Men ... jag insåg ju tillslut att det bara var att göra det bästa av situationen och inställa sig för valarbetet tidigt på söndagsmorgon. Visst var det väl intressant och lite kul att sitta där och ta emot röster, fast jag tror knappast att jag kommer tacka ja några fler gånger ... åtminstone inte om jag vet att maken är kandidat med stora möjligheter att faktiskt komma in. Det hade ju varit sååå mycket roligare att vara på Alandica och äta gott, vara med på TV och invänta resultaten. Men, men ... jag fick ju stå mitt kast och sätta på mig min gladaste min och mitt trevligaste sätt och så försöka vara så effektiv som möjligt.
Trots att jag aldrig varit med om något liknande tidigare, så var jag ändå en av dem som styrde upp hela rösträkningen. Jag kollade först hur den mest effektiva personen gjorde vid ena bordet (med kommunalröster), så försökte jag sen att göra likadant vid det andra bordet (med lagtingsrösterna). Sen, när alla röster var utlagda på bordet i sorterade högar, så var det jag som bestämde på vilket sätt vi skulle räkna dem. Jag ville ju att det skulle gå så fort som möjligt eftersom jag ville hinna med att åka förbi valvakan en LITEN stund åtminstone, så därför ville jag lösa det på det mest effektiva sättet.
Jag brukar annars inte ta tag i saker så där ... och framförallt inte tillsammans med människor som jag aldrig träffat tidigare, men det gick faktiskt hur bra som helst. De andra lyssnade på mig och upptäckte nog att jag hade bra koll. Det hade nog inte kunnat gå fortare, skulle jag tro. Jag försökte verkligen att vara supereffektiv och tror nog att det skulle ha tagit mycket längre tid för dem om inte jag hade varit där. Strax före 23 var vi helt klara med allt och kunde bege oss därifrån, så det var nog rätt okej ändå.
Så hann jag till valvakan en stund före resultatet från det sista valdistriktet kom in ... så då fick jag ju uppleva stämningen lite grann i alla fall ... även om det inte var samma sak som om jag hade fått vara där hela tiden. Men, men ...
Nå ... jag hann få ett glas vitt vin i alla fall. ;-)
Resultatet blev ju rätt hyfsat också ... även om jag önskar att Moderaterna skulle ha fått ett mandat till, vilket de faktiskt var rätt nära att få. Nu fick de 4 mandat och min man kom på en första ersättarplats, dvs 5:a i partiet. Han fick hela 119 röster i lagtingsvalet, vilket egentligen är jätte bra med tanke på att det är hans första lagtingsval och att han inte har några släktingar här. Det är dock inte helt kört än för honom. Nu väntar regeringsförhandlingar mellan de olika partierna och om Moderaterna hamnar i regering, så kommer han direkt in i lagtinget eftersom han nu är först på tur. Så det är en spännande tid för oss nu framöver. Valet känns ju inte riktigt över än.
I kommunfullmäktige kom han ju dock in med bred marginal ... men det hade vi nog lite väntat oss. Det är ju i stan som han varit mest aktiv och där han faktiskt har jobbat oerhört hårt nu i fyra år, så om han inte hade kommit in i fullmäktige hade vi nog blivit lite besvikna. Fast det behövde vi ju inte bli.

Nu är det väldigt mycket spekulationer om eventuella regeringsbildningar och vilka som blir ministrar och så ... i tidningarna, på jobbet ... och överallt. Blir riktigt spännande att se vad de får till, för det blev ett väldigt annorlunda valresultat mot det förra valet. Själv hoppas jag ju förstås att det går "vår" väg, men det visar sig ...

2 kommentarer :

  1. Halloj!
    Hamnade här av en slump :) Läste att du har MS. Jag har jobbat som Personlig Assistent till flera MS sjuka brukare, det är en jätte hemsk sjukdom! Jag ville bara fråga dig om du hört om en operation som dom utför på MS sjuka människor, där dom rensar halspulsådern så man blir frisk igen?
    Alltså, jag har ingen aning om du vill höra sånt, eller om du kanske vill hålla det privat. Jag vill bara dela med mig av att jag jobbat med en brukare som gjort operationen och blivit friskare :) Jag har tystnadsplikt så får tyvärr inte berätta mer...
    Ja, vill du veta mer så kan du höra av dig!

    Ha en bra dag!
    Kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Hejsan,

    Jo ...jag har hört om den metoden ... CCSVI, tror jag den heter. Fast personligen, så är jag rätt skeptisk till den. Jag känner att den är alldeles för oprövad och i Norden tror jag inte den är accepterad över huvud taget. Sen tycker jag att CCSVI-anhängare (eller vad man ska kalla dem) känns väldigt aggressiva. Har läst lite på olika forum och jag kände en oerhört hätsk stämning så fort den metoden kom på tal och då det fanns de som INTE trodde på metoden utan som istället ville fortsätta med bromsmediciner.
    Tror en hel del åker till Polen för att operera sig, fast det skulle jag aldrig göra. Känns alldeles för riskabelt i nuläget. För egen del är det inte alls aktuellt ... och jag tror inte att jag skulle tänka annorlunda ens om jag vore sämre. I alla fall inte före metoden blir godkänd och bekräftad av Nordiska läkare ... och vad jag vet, så är den inte det idag.

    Men jag är inte någon expert i ämnet, dock ... och vet inte så supermycket. Jag slutade läsa så fort jag märkte människornas aggressivitet.

    Tack i alla fall. :-)

    Kram Åsa

    SvaraRadera