torsdag 29 mars 2012

LEGO friends-lek

Som jag berättat tidigare så är jag ju nu med i en Buzzador-kampanj, där min dotter har fått den stora glädjen att testa Olivias treehouse, från LEGO friends ... och glädje blev det verkligen, för dottern älskar dessa LEGO friends-produkter och har efter att hon testat denna sedan köpt flera mindre grejer därifrån för sina egna pengar. Hon blev verkligen helt såld.

LEGO friends, är lego som är speciellt inriktat för flickor och det kan nog tyckas rätt otidsenligt och könsdiskriminerande av somliga. MEN ... hur könsdiskriminerande har i så fall inte annat lego varit, då? Med bara en massa action-gubbar eller typisk tuffa och maskulina figurer. En 8-årig flicka kanske inte tycker det är så jätte kul att bygga ett Star Wars-skepp eller en polisstation. Klart att det finns flickor som säkert gillar sådant också, men jag tror ändå att flertalet flickor fortfarande hellre leker med dockor och figurer som är mindre stela och kantiga ... och mindre tuffa.
Många tycker ju idag att man inte ska leda in barn på pojk/flick-spår, utan att man ska kalla dem för hen, låta de leka med exakt samma saker på exakt samma sätt, klä dem likadant och könsneutralisera barnen OCH deras lekar.
Men det är ingenting som jag själv förespråkar. Jag tycker inte det är fel att låta pojkar vara pojkar och flickor vara flickor. Jag ser inte det som något negativt. Snarare tvärtom. Sen ska man väl inte TVINGA en flicka att leka med dockor om hon inte vill. Men jag tycker definitivt inte man heller ska tvinga henne att leka med bilar om hon inte vill.
Angående detta nya "flick-lego", så tycker jag faktiskt att LEGO är väldigt sena med en sådan här produkt. Jag vet ju att min egen dotter åtminstone efterfrågat det länge. När det blivit tal om att köpa lego till henne, så har hon sagt: "Det finns ju bara pojk-lego" ... och hon kan ju knappast vara ensam om dessa tankar.
LEGO friends-figurer liknar inga andra legofigurer. Dessa figurer påminner mer om dockor. De är inte lika kantiga och trista som tidigare gubbar har varit. Dessa tjejer är ju riktigt söta.

Amanda leker med sitt nya LEGO

"Hej lilla pippifågel"



Katten håller utkik i trädkojan


"Nån som vill ha mjölk?"


"Här får du mjölk, lilla kisse"
Jag talar nog för både mig och min dotter när jag säger att detta lego verkligen är en riktig hit. Amanda önskar sig nu massor av LEGO friends-produkter. Helst vill hon ha alltihop. ;-)
Det är verkligen en toppen-grej för flickiga flickor ... åtminstone för sådana flickor som min egen dotter ... sådana som annars leker mycket med dockor. Det ÄR ett väldigt feminint lego, men det har verkligen varit efterfrågat här hemma, så vi är jätte nöjda!

1 kommentar :

  1. Vad roligt att hon fick testa det :)
    Jag håller med dig ang det med "hen" och att allt ska vara så lika. De som inte ens på förskolan vill säga vilket kön deras barn har. Hur ska det gå när barnet behöver hjälp på toa/byta blöjor/byta kläder om det spillts mat eller varit ute o lekts? Nä, pojkar ska vara pojkar, flickor flickor o sen får de leka med det de vill :) Jag älskar Lego o har alltid gjort :) Ska köpa Lego till min systerdotter när hon är stor nog så jag får leka lite ;) Hehe.
    Kanske blir både "vanligt" Lego och detta Lego :)
    /Elisabeth.

    SvaraRadera