torsdag 15 mars 2012

Paff

Idag blev jag verkligen paff när jag skulle hämta ut min medicin på Apoteket. Det var första gången i år, vilket brukar innebära att mitt högkostnadstak är nollat och jag får börja om från början igen. Här på Åland (i Finland) ligger taket på ca 670 Euro och för en förpackning med rabatterade sprutor (4 stycken = en månads ranson), så brukar jag få betala drygt 600 Euro. Sen brukar jag få betala lika mycket även följande månad och därefter får jag tillbaka allt som jag betalat utöver 670 Euro ... och sen när taket uppnåtts, så är det endast expeditionsavgiften jag behöver betala vid varje uttag ... tills det blir nytt år igen.
Detta var ju vad jag var inställd på idag också. Jag trodde att jag skulle få betala över 600 Euro för medicinen. Men ... så blev det inte ...
När det var dags för mig att betala, så sa apotekaren ... "Ja, just, ja ... jag måste ändra en siffra nu på dig. Du har ju nr 157 nu, så då behöver du bara betala 3 Euro."
"Va'? Varför då?" svarade jag.
Så förklarade han att jag innan hade en annan siffra, som sa att jag var berättigad till 47 % rabatt (vilket förklarade att min medicin "endast" kostade mig drygt 600 € trots att den egentligen kostar över 1000 €), men nu hade jag hamnat i en annan klass som gör mig berättigad till 100 % rabatt.
Jag bara gapade och fattade ingenting. Trodde ju att jag skulle bli av med en massa pengar idag, ju.
"Så nu kan du göra nåt roligare för pengarna istället", sa apotekaren. :-D


Det tyckte jag var en riktigt positiv överraskning. Var inte alls beredd på det, så jag blev faktiskt riktigt glad. Även om jag ju brukar få tillbaka allt av mitt försäkringsbolag så småningom, så är det ändå mycket pengar att ligga ute med. Nästan så det är värt att fira lite. ;-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar