lördag 10 mars 2012

Bakfest

Igår kväll så var jag och maken på bakfest. Jag hann bara hem från jobbet och byta om, så var det sen dags för oss att åka iväg. Min pappa var hos oss för att vara barnvakt, så han skjutsade iväg oss upp till Finström (hm ... tror jag) ... där festen skulle hålla till.
Det var makens lagtingskollegor med sina respektive, som var ditbjudna. En stor vedugn hade de i köket och den brann redan för fullt när vi kom. Vi var ju lite sena också, så de andra hade redan kommit igång en del.
Det var tänkt att vi skulle baka typ 100 kakor Åländskt hemvete. Många ålänningar är helt lyriska över sitt hemvete, men själv har jag aldrig riktigt funnit tjusningen med det. Tycker mest att det är rätt torrt och smaklöst. Ingen i familjen har riktigt fattat tycke för detta åländska bröd, så därför är det inget vi brukar köpa hem särskilt ofta. Men nu skulle, som sagt, jag och maken baka detta själva ... med viss handledning, förstås. ;-)
Vi var ca 10 personer som trängdes i köket och två stoooora byttor med deg sattes. Degen knådades med en slags cementblandare eller färgblandare eller nåt ... typ en sån här. Har definitivt aldrig varit med om något liknande tidigare, men det funkade ju.
Efter att degarna var satta, så var det dags att äta förrätt ... lite goda röror och bröd till det. Det var riktigt gott!
Sen, när vi ätit klart, så satte vi igång med storbaket. Det tog verkligen lång tid att få allt klart ... att göra kakor av brödet ... knåda till bullar, kavla, ha in i vedugnen, ta ut dem, borsta av och lägga bort. Många moment att utföra ... men så var vi också många personer. Det gick nog bra, fast det blev rätt kladdigt.
Sen fick vi smaka av det precis nybakta hemvetet och då var det ju faktiskt riktigt gott. Men vilket nybakt bröd är inte gott?
Vi bakade även kanelbullar. De tyckte vi lika gärna kunde göra det eftersom vedugnen fortfarande var igång. Slutligen hälldes också en massa svartbrödsdeg i enorma formar. Dessa sattes in i ugnen efter att bullarna var klara.
Sen var äntligen baket klart och vi kunde dra oss in till vardagsrummet för lite trevlig samvaro. Vi blev även serverade en riktigt god middag ... potatis med råddjur och kantarellsås och så diverse tillbehör. Vi, som inte har nån jägare i vår närhet, får ju inte råddjur särskilt ofta ... så det var riktigt mumsigt!

Det var en väldigt trevlig kväll ... och sent, blev det ... men det var det värt. Jag gick dock och lade mig så fort jag kom hem i princip.
Så fick vi ju med oss MASSOR av bröd hem också ... 10 hemvetekakor, en gigantisk svartbrödskaka och så 15 bullar. Så nu har vi frysen full av bröd och behöver knappast köpa bröd nu på ett tag i alla fall.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar