söndag 15 december 2013

Adventskalender - Dag 15



Idag har förberett lite inför julen. Lite bakning och matlagning, blev det.
Fast först åkte vi iväg till Svartsmara på julmarknad. Det var riktigt trevligt och vi fick med oss en del bröd därifrån.
På vägen hem stannade vi till vid affären, för att köpa lite mat inför den kommande veckan. Vi passade även på att köpa julskinkan medan det fortfarande finns ett stort urval av skinkor kvar. 

Väl hemma, så satte jag direkt igång med att baka (efter att jag packat upp, förstås). 
Först blev det havrerutor med nougatöverdrag. 


Och efter att jag satt havrerutorna på svalning, så började jag baka saffranssockerkaka. Den tog jag dock inget kort på.

Till middag åt vi tortillas, så det börjare jag fixa till direkt efter att jag bakat klart.
Sen, när middagen var undanplockad, så började jag göra köttbullar.



Köttbullar är ju enkelt att göra i förväg. Jag brukar göra julköttbullarna i ugnen och så fryser jag dem. Sen tar vi fram dem på julafton och steker dem i stekpannan. Det brukar funka rätt bra och gott brukar det bli, så jag hoppas det blir bra även i år.

Nu börjar barnens sista skolvecka före jullovet och på fredag är Amandas julfest. Sen får hon betyg och går därefter på julledigt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar