söndag 22 januari 2012

Söndagsmiddag och presidentval …

Idag blir det en riktig söndagsmiddag … skinkstek, med kokt potatis, gelé och morötter som lagats tillsammans med köttet. Ja, så tänkte jag ju göra en sås av skyn också. Vi äter verkligen väldigt sällan sådan mat, men nu hade de extremt billigt kött igår när jag var på affären, så då var jag ju bara TVUNGEN att köpa en bit. Tror den kostade 4,95 € per kilo och det är verkligen superbilligt!
Så då blir det en riktig gammaldags, hederlig söndagsmiddag … en riktig söndagsstek. Det blir nog mumsigt, det. Ler

Idag har annars varit en väldigt lugn och trevlig söndag. På förmiddagen tog vi det bara lugnt i soffan, typ. Så skrev jag en liten matsedel för kommande vecka och därefter skrev jag inköpslistan. Det blev en lång lista, men jag tycker det är så himla skönt att ha en massa grejer hemma så man kan laga ordentlig, nyttig och hemlagad mat. Blir ju lite dyrt, förstås, men det är det värt.
Efter att inköpslistan var klar, så blev det dags för oss att sticka iväg. Först åkte vi till vallokalen, för det är nämligen presidentval här idag … den första omgången. Om ingen kandidat får mer än 50% av rösterna, så blir det en andra omgång om några veckor … vilket är det troligaste scenariot.
Det här var första gången någonsin som jag fick rösta i ett presidentval, så det kändes ju rätt häftigt. För mig, så tyckte jag egentligen inte att valet var särskilt svårt. Jag röstade bara som maken. Blinkar Nä, det var väl inte ENBART den anledningen till mitt val. Jag tycker faktiskt att den person jag röstade på verkar mest vettig … och mogen att axla ett så pass stort ansvar som Finlands president har. Han har bra åsikter och är duktig på att prata med folk … och är inte så plump som vissa personer kan vara. Jag uppfattar nog honom som en väldigt auktoritär person och en person som kan leda bra. Så jag tycker att jag gjorde rätt val.

Nå … efter att vi varit till vallokalen, så åkte vi till Sparhallen för att handla all mat på min långa inköpslista. Det tog ett tag och blev väldigt dyrt, men nu räcker det väl förhoppningsvis ett tag i alla fall.
När vi kommit hem, så stannade barnen ute och lekte i snön en stund. De gjorde en stor, fin snögubbe och sen hade de snöbollskrig … tills jag knackade in dem för att äta lunch. Amanda tyckte nog det var jätte roligt att det nu kommit en massa snö. Hon var jätte glad! Skrattar

Nu har jag tvättstuga hela eftermiddagen och snart ska jag börja med maten. Sen blir det väl en lugn söndagskväll.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar