söndag 29 januari 2012

HJÄLP!

Jag känner mig väldigt rådvill och vet inte alls vilket beslut jag ska ta än. Tycker det är så himla svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Funderade hela dagen igår, men lyckades inte komma fram till något vettigt … så därför måste jag ju fortsätta med mina funderingar idag.
VAD ska jag göra? Kanske det finns någon som kan ge mig ett råd?
C--Documents and Settings-Kurt-My Documents-C--Photos-Business-Blog-2-Mid-life Crisis
Det gäller alltså mitt jobb … att alla våra tjänster försvinner och att det istället skapas nya tjänster som är färre än vad som finns idag. 52 personer är berörda och det finns ca 18-19 tjänster att söka (om man räknar med de 4 tjänsterna som finns i vårat dotterbolag).
Om jag skulle vilja jobba kvar med liknande uppgifter som idag, så får jag söka en tjänst på den nyskapade avdelningen “Intern service”. Där finns tre tjänster (1 avdelningschef och 2 medarbetare) … fast med tanke på att vi idag är 10 personer, så känns det som om man kommer få jobba ihjäl sig om man hamnar där. Det känns inte så superlockande.

Så har vi då fått alternativ … och som jag ser det, så är det egentligen tre olika alternativ som jag har att välja mellan …
  • Söka om att få arbetsgivarens “paket-lösning”, vilket innebär att jag säger upp mig själv och då får 6 månaders lön … de två första månaderna är min uppsägningstid, som jag får betalt för oavsett och de fyra nästföljande månaderna är något arbetsgivaren “ger”, fast som utgår om jag lyckas få ett jobb under den 4-månaders-perioden. Om jag får ett jobb med lägre lön, så får jag dock betalt för mellanskillnaden tills mina 6 månader gått ut. Om jag tar detta paket, så avsäger jag mig alla rättigheter till exempelvis återanställning. Dessutom är ju karensen för att få A-kassa då 90 dagar, vilket i och för sig hinner gå ut under den tiden jag får lön för. I paketet ingår även en jobb-sökar kurs. Det finns endast 30 paket och det är först till kvarn som gäller.
  • Skriva upp mitt intresse för de arbeten som finns att söka. Den tjänst som “borde” höra till mig, känner jag mig dock inte så jätte sugen på eftersom jag känner att jag inte kommer orka med den extrema arbetsbelastningen. Då blir det ju i så fall att jag söker någon annan tjänst … som jag antagligen inte kommer få. Min chef kommer ta paketet, så jag KAN ju söka chefsjobbet om jag vill. Det borde ju vara någon som har koll på verksamheten som har det jobbet, så om han inte söker, vem kommer då få jobbet? Fast chef? Nja … jag vet inte om jag skulle passa så bra till det. Dessutom tror jag inte att jag skulle orka med det jobbet heller pga de här nedskärningarna. Hur ska man kunna strukturera upp en så pass nedbantad verksamhet?
  • Låta bli att skriva upp mitt intresse för någon tjänst och då istället bli avskedad den 1:a mars. Då har jag fortfarande alla rättigheter (återanställningsskydd bland annat) och så är karensen för att få A-kassa endast en vecka. Har jag otur, så kanske det dock kan bli så att ingen söker “våra” tjänster och att jag då blir tvingad att ta ett jobb som jag egentligen inte vill ha eftersom jag inte själv gjort något aktivt val.

Jag tycker det är så himla svårt att veta hur jag ska göra. Vill ju inte bli lurad och förhasta mig till att göra något som jag sedan kommer att ångra. I fredags var arbetsförmedlingen på jobbet och höll en slags information och då sa hon att hon aldrig någonsin hade varit med om en sådan typ av paketlösning tidigare … där man avsäger sig alla typer av rättigheter och där arbetsgivaren tar tillbaka “paketet” om man får ett jobb. Det kändes ju inte särskilt tryggt att höra. Då började man ju fundera hur pass riktigt detta förfarande är. Har allt verkligen gått rätt till? Vågar man då skriva på någonting före man fått allt uppkollat ordentligt? Men vill man ha paketet, så bör man ju söka så snart som möjligt. Åtminstone är det vad arbetsgivaren säger. Men hur mycket ska man lita på arbetsgivaren?

Innan jag gick hem i fredags, så fick jag en kopierad text från min chef. Det var från någon finsk tidning och enbart på finska, men min man kan ju finska så han fick läsa den och sen berätta vad som stod. Där stod det bland annat att de inte rekommenderade att ta sådana här paket OM man inte hade något annat på gång … funderingar på att starta eget företag, börja studera m.m.
Jag har ju ändå funderat en del på eventuella studier, så på den punkten skulle jag ju platsa där. Det vore ju då ett tillfälle att ha en inkomst till studierna då startar till hösten … om jag nu vill gå den vägen.
Men ändå vet jag inte. Det är så himla svårt. Jag skulle verkligen behöva nåt vettigt råd. Vad ska jag göra?


2 kommentarer :

  1. Ja alltid svårt att göra stora val.. Men hade jag haft de alternativen hade jag absolut tagit paketlösningen med lön! Då hade man ju fått vara hemma, vila och landa i att man får gå vidare och söka annat! Kanske nåt annat roligare? Du har ju mått lite knepigt i det sista och jag tror absolut du skulle behöva lite tid hemma! men bara du vet vad som är bäst för dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en bra synpunkt. Nu får jag ju ändå tillfälle att sluta och samtidigt få lön ... även om jag ju måste vara anmäld hos arbetsförmedlingen under den tiden.
      Kram

      Radera