söndag 8 januari 2012

Slut på jullovet

Vi hade en toppenhelg i Sverige, men jag orkar inte riktigt återberätta allt nu. Vi var ju upp till Sandviken för att fira min systers lilla barnbarn, Milo, som precis fyllt 1 år ... och så fyllde ju även min systerson 34 år, så då passade vi ju på att gratulera honom också.
Viktor och Amanda är helt tokiga i sitt lilla kusinbarn. De lekte med honom, bar honom och matade honom. Särskilt Viktor, var helt begeistrad. Jag tog lite kort, men har inte fått in dem i datorn än, så det får jag ta en annan dag.
Vi sov dock inte över där uppe, utan sov istället hos pappa. Han har ju precis flyttat till Knivsta, så då är det inte så långt ifrån färjan. Det passar oss rätt bra, för då kan vi övernatta där nu när vi är i Sverige. Den här gången blev det två nätter. Då blev det inte så stressigt för oss ... inga stressiga morgnar ... bara ta det i vår egen takt. Helt perfekt, var det. :-)
Vi shoppade inte särskilt mycket under den här Sverige-resan. Vi var faktiskt inte in i en enda mataffär. Handlade lite på IKEA, bara ... lite lampor och glas. Så var vi in på någon elektronikaffär, men inget annat.

Det blev en lång dag igår, dock. Först var vi till Uppsala med pappa på förmiddagen. Sen blev det en snabb lunch på den lokala korvmojjen i Knivsta och efter det var det bara att packa ihop våra grejer och sticka iväg mot färjan.
Strax efter 18 fick vi åka ut från båten och då blev det till att snabbt fara hem med våra grejer, säga hej till katterna, göra rent kattlådan och ge katterna mat. Därefter var det dags att rusa iväg igen ... mot Järsö, för att fira Emil, som fyller 11 år idag.
Där hade vi trevligt ... som alltid. Vi fick smörgåstårta, fika med bakverk, chips och så en allmänt trevlig pratstund. Både barn och vuxna hade nog roligt. Barnen höll sig mest för sig själv, så de såg vi inte så jätte mycket av. Det brukar vara så när vi är dit.
Sen blev det ju sent, förstås. Vi kom väl hem vid 23-tiden och då var barnen riktigt ordentligt trötta. De hade ju rest långt samma dag och hade knappt varit hemma alls än ... så Amanda var verkligen totalt slut. Ont i huvudet, hade hon också, så hon fick en värktablett före läggdags. Sen somnade båda barnen nästan omedelbart.

Idag har vi haft en hyfsat lugn dag. Vi har slängt ut julgranen och plockat bort lite julsaker. Vi har dock mycket kvar fortfarande, men jag tänkte att vi får ta det lite peu á peu. Är väl ingen extrem brådska än, så det får bli när orken och lusten finns. Är ingen panik. Huvudsaken är ju att vi fått ut granen i alla fall. Den barrade ju så förskräckligt.
Faktiskt så var Viktor riktigt duktig. Han dammsög bort allt barr ... utan att gnälla det minsta. Han var sååå otroligt snäll och hjälpsam. Tror nog att jag har världens snällaste 11-åring. ;-)

Utöver julgransplundringen, så såg vi även till att storhandla idag ... så vi har mat hemma för hela nästa vecka. Känns riktigt skönt nu efteråt.
Jag har även tvättat idag, så nu slipper man det omaket ... till nästa söndag, då jag tänkte tvätta igen. Jag har ju dock tvätt som måste vikas om någon dag ... då den torkat.

Nu blir det dags för vardagen igen. I morgon börjar skolorna och även Viktors judo-träning, så då är det full fart på vardagspusslet igen. Blir väl skönt på ett sätt, men samtidigt känns det lite jobbigt ... stress och sådant som kommer in i livet på nytt. Men, men ... det är väl så det är.
Själv har jag ju spännande tider på jobbet. Vet inte alls vad som kommer hända, så vi får se vad som händer.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar