onsdag 24 oktober 2012

Storstädning

Jag har ett jätte bra inlägg på gång (vaddå skryt ;-) ) ... men har inte riktigt haft tid att skriva ner nåt än ... och inte har jag det nu heller, så därför får det dröja ännu ett tag. Får klura lite till innan det kommer på pränt.
Men för att det inte ska bli helt inläggstomt här, så kan jag skriva en annan uppdatering så länge ...

I helgen ska vi visst ha fest här hemma. Eller vi ...? Det är egentligen Amanda som ska ha fest. Hon har pratat om det länge, men vi har tidigare sagt nej eftersom vi tyckt att hon varit för liten. Så frågade hon igen härom dagen och sa att hon verkligen ville ha fest på lördag och hon hade redan en massa planer på vad de skulle göra och vilka hon skulle bjuda.
Då sa jag att vi inte kan ta hit folk när det är så stökigt (hennes rum såg ut som värsta bombnedslaget), så då var hon ju tvungen att städa först. "Yes!" tänkte hon nog då och lovade att städa riktigt ordentligt. Hon skulle ha kompisstrejk varje dag efter skolan den här veckan och istället ägna eftermiddagarna åt att städa. Då gick vi tillslut med på att hon skulle få bjuda hem lite kompisar och ha party.

När jag fick löftet om att hon skulle städa, så hade jag dock inte räknat med att hon skulle göra det så grundligt att hon skulle rensa bort nästan allt hon har. :-D För när jag kom hem från jobbet idag, så möttes jag av ett kök fullt av kassar med en salig röra av grejer ... skräp, leksaker och diverse plock som hon inte längre ville ha. Allt var huller om buller i kassarna ... utan ordning alls ... och det kändes inget vidare att se oordningen när jag kom hem med värsta ryggvärken. Många saker var ju liksom helt okej att använda fortfarande ... nästan oanvänt lego, prydnadskatter, leksaksmat och en massa annat som man lätt skulle kunna sälja ... eller åtminstone skänka bort ... så något annat barn skulle kunna få nytta av dem. Men nu var det helt osorterat i kassarna ... blandat med trasiga saker, papperslappar och allmänt skräp. Därför blev jag lite smått irriterad när jag var trött och hade så ont. Men ... Amanda var jätte duktig och trots att hon redan städat i flera timmar, så började hon hjälpa mig med att sortera allt. Skräp, återvinning eller återanvändning lades i olika kassar ... och när vi hjälptes åt, så gick det faktiskt ganska fort.
Vi skulle ju iväg på klassträff till 18.30 och jag trodde aldrig vi skulle hinna bli klara före det, men faktiskt så hann vi. Visserligen precis, men ändock. :-)
Så nu återstår bara att åka till återvinningen och så att försöka sälja de grejer som är okej. Fast just nu har jag ju så hemskt ont i ryggen, så för tillfället kan jag ta tag i något sådant. Det får bli så småningom ... när min kropp känns bättre och när har mer ork. Tills dess så har jag gömt undan sakerna. Det som inte syns gör ingen skada ... och gör inte mamma så irriterad. ;-)

Hur som helst, så har Amanda verkligen varit otroligt duktig! Jag är så stolt över henne! Nu har hon egentligen bara musikrummet kvar att städa (där hon har en del av sina grejer). Sen blir det nog riktigt fint här hemma ... lagom till festen på lördag. Bara hon gör grundarbetet nu först, så ska jag nog försöka göra min del sen på lördag förmiddag ... dvs damma och dammsuga ... om min rygg klarar av det då. Annars får någon annan ta dammsugningen. Men det löser sig nog.
Jag har ju i alla fall en väldigt lycklig dotter. SOM hon har längtat efter att få ha en riktig fest. Men hon får ju verkligen jobba för det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar