måndag 8 oktober 2012

Äntligen har jag fått tillbaka min dator!

Nu, när Viktor fyllde år, så fick han en del pengar i present ... dels av oss och dels av sin farmor och farfar ... så när han lade ihop de pengarna med de han hade sedan tidigare, så blev summan så pass hög att det nog skulle kunna räcka till en egen laptop. Det har ju varit hans mål i flera år nu ... att spara så pass mycket att han skulle få råd att köpa en egen dator. Han har sparat och sparat och sparat ... och inte köpt någonting alls nu under några år. Till födelsedagar och jul, så har han önskat sig pengar och dessa har direkt lagts till den stora potten. Han har verkligen varit jätte duktig och jag tror att det blivit enklare att spara ju mer pengar han har fått. Kanske att han blivit lite snål, på köpet. ;-) Fast han hade ju, som sagt, ett riktigt mål ... en alldeles egen laptop.
Så i lördags blev det äntligen dags att aktivt börja kolla på datorer! Vi åkte iväg till Elgiganten och efter att ha sonderat deras utbud, så föll så valet på en av deras billigaste modeller. Det hade egentligen inte så mycket med priset att göra. Det var mer det att den verkade bra uppfylla hans behov. Skärmen var tillräckligt stor och den verkade tillräckligt snabb och väl fungerande för vad han vill ha den till. Han hade ju kunnat köpa en dyrare dator, men han tyckte den mest intressanta i så fall hade för liten skärm. Därför blev det då en av de billigaste laptopparna som de hade.
Eftersom det nu blev en billigare dator än han hade tänkt sig, så fick han ju faktiskt rätt mycket pengar över ... och då har han ju redan ett hyfsat startkapital till nästa stora inköp ... vad nu det kan tänkas bli? En ny telefon, kanske? Eller någon annan dyr pryl som han vill ha? Han vet väl inte riktigt än, men tills han kommer på det, så kommer han nog fortsätta att spara. Han är ju inte särskilt slösaktig av sig, utan vill väldigt ogärna göra av med pengar ... särskilt inte på oviktiga saker. Fast en dator har han ju längtat efter i flera år.

Det var inte bara Viktor som blev glad över datorinköpet. Jag blev nog själv minst lika glad. Nu får jag ju ÄNTLIGEN tillbaka min dator igen! Sedan Viktor fick Skype och sedan han upptäckte Mindcraft, så har ju min egen datortid minskat avsevärt. Nästan varenda dag har det varit datortjafs och man har fått tjata en hel evighet för att få honom att logga ut. Antagligen är det också därför som mitt bloggande har minskat så radikalt den senaste tiden? Jag har ju liksom känt mig stressad när jag suttit vid datorn och det har känts som om jag inte riktigt har haft tid att göra allt jag velat på den tid jag fått till mitt förfogande.
Men äntligen har Viktor en egen dator och jag har fått tillbaka min!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar