söndag 2 september 2012

"Åksjuk"

Jag har inte mått riktigt bra den senaste veckan. Har känt mig som åksjuk mest hela tiden och inte vet jag riktigt vad det beror på.
En kväll fick jag plötsligt ett akut yrselanfall när jag lagade middag. Plötsligt snurrade det bara till i huvudet. Det kom väldigt hastigt ... och det försvann lika fort som det kom. Fast ... helt gick det inte över, för efteråt har jag känt mig smått yrslig mest hela tiden ... lätt yrsel och illamående. Hela dagarna har jag känt av det, fast sen har det ökat på kvällen.
Jag har ändå jobbat som vanligt och visst har det ju funkat rätt bra, men jag är ju ändå rätt fundersam på vad detta kan vara. Är det på grund av MS:n? Har jag ätit eller druckit för lite? Är det min whiplash-skada som gör sig påmind igen (den jag ådrog mig hösten 2007, precis innan jag fick MS)? Eller är det någon annan okänd anledning som ger mig dessa besvär?
Jag funderade också på om det kunde vara en biverkning av min medicin ... men då borde det ha gått över vid det här laget, så den teorin har jag nog släppt.
Klart att man direkt får skov-funderingar också. Jag försöker ju dock att inte härleda allt till MS. Jag brukar ha den utgångspunkten att diverse symptom eller åkommor som jag får INTE beror på MS:n, men ändå kan man ju inte låta bli att fundera över det. Jag brukar oftast bli sämre efter sommaren ... efter att jag kommit tillbaka till jobbet igen ... så klart att jag då har det i åtanke. Jag är dessutom domnad i gommen sedan flera dagar tillbaka, så som när man bränt sig. Fast jag har inte druckit te sedan i början på veckan och det borde därför ha gått över för länge sen. Visserligen vore det rätt märkligt om min domnade gom har ett samband med "åksjukan". Jag tror inte att man brukar få flera olika symptom så där samtidigt.
Nå ... det blir väl förhoppningsvis bättre så småningom och jobbet klarar jag ju än så länge av ... bara jag inte stressar, för då blir det värre.
 

2 kommentarer :

  1. Men du.......jag kände likadant förra veckan. Var helt yr och konstig. Kunde inte ens sitta i soffan och sticka för då blev jag som åksjuk. Se´n va det en till på mitt jobb som hade varit sjuk och kommit tillbaka som sa att han hade känt sig likadan. Måste varit något som "gått". Typ som något virus eller så.....
    Trevlig blogg, du har. Ha en fortsatt trevlig vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det kan vara nåt sånt, då ... nåt slags virus.

      Tack, förresten. :)

      Radera