torsdag 1 december 2011

Jag älskar julen ...

Jag fattar inte att det är 1:a December redan. Helt otroligt vad fort tiden har gått! Julen närmar sig verkligen med stormsteg och julstressen likaså.
Jag älskar ju egentligen julen ... och allt vad det innebär. Jag älskar att pynta. Jag älskar att pyssla. Jag älskar att julbaka och att förbereda julmaten. Jag älskar även att handla julklappar och att se på julkalendern. Jag älskar allt ljus och jag älskar barnens förväntningar ... och jag älskar att sjunga julsånger.
Ja, jag älskar helt enkelt allt som har med julen att göra. Det är verkligen en helt underbar tid.
I år har jag dock inte pyntat helt färdigt än. I vanliga fall brukar jag ta fram allting till Lilla jul (förutom julgranen, då), men i år har jag fortfarande kvar en hel del i kartongerna. Jag hade egentligen tänkt göra klart allt i söndags, men så fick jag ju sådana problem med mitt ben efter att jag sprang fram och tillbaka mellan hemmet och judolokalen i lördags, så därför orkade jag inte pynta mer. Benet har nu känts så tungt hela veckan och har först NU börjat kännas bättre, så snart kan jag nog ta upp resten. Problemet nu är bara tiden ... hur och när man ska hinna. Men jag har bestämt mig för att inte stressa, utan det får bli när det blir. Vi hinner nog få upp allt före jul i alla fall. Är väl mest lite bonader och sådant som ska upp på väggarna och det känns inte som någon riktig panik.
Det jag saknar mest just nu för att kunna få den där riktiga julkänslan ... det är snö. Förra året hade vi ett vackert, vitt landskap vid den här tiden, men i år lyser snön med sin frånvaro. Är ovanligt varmt ... och regnigt ... och hur trist Decemberväder som helst. Men, men ... snön kanske kommer så småningom.

Idag började ju också årets julkalender ... Tjuvarnas Jul, heter den visst. Vi har ju sällan tid att titta på julkalendrarna på morgonen eftersom vi måste iväg till jobb och skola. Men på kvällen har vi tid ... och julkalendern är ju ett absolut MÅSTE att se! Det är så himla mysigt och man får sån julstämning.


Nu har det ju bara varit ett avsnitt än av kalendern, så det kanske är lite svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning än. Fast min spontana åsikt om kalendern är ändå väldigt positiv. Det utspelar sig i en äldre miljö och den tiden tycker jag verkar så mysig ... även om det var fattigt. Det kändes lite Oliver Twist om kalendern, tyckte jag ... vilket är helt okej för mig. Ska bli spännande att se fortsättningen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar