måndag 19 december 2011

Höjde mysfaktorn!

Ja, så har den sista veckan inför jul börjat och det lär väl vara en rätt intensiv period ... fast samtidigt väldigt mysig. Jag älskar den här tiden. Tyvärr är det ju inte världens största mysfaktor på vädret ... regnigt, mörkt, blåsigt och supertrist. Jag vill ju ha SNÖ! Men, men ... bara att göra det bästa av situationen och mysa så gott det bara går. I lördags så köpte vi faktiskt julgardiner, vilket vi inte haft på många år ... och igår fållade jag dem och sen strök maken och så hängde han upp dem ... och det höjde ju mysfaktorn nåt enormt. Jag och barnen hade ju dessutom städat hela dagen, så när gardinerna kom upp så blev det ett otroligt julfint hem, måste jag säga. Då kanske man kan ha lite överseende med snöbristen. ;-)
Igår, så var det verkligen full fart hela dagen. Hann knapps ens äta mat eftersom jag hade så fullt. Åt en snabblunch vid typ 15.30 och sen middag först vid 21-tiden. Det blev lite knasigt, men jag ville ju bli klar med allt jag hade tänkt mig, så då blev det så.
Först var jag till stan och köpte lite fler julklappar och sen handlade jag mat på vägen hem. Under tiden som jag var på stan så hade barnen börjat städa och när jag kom hem så var det bara att sätta igång för mig också. Jag ville ju göra en lite ordentligare städning nu till jul ... och så ville jag städa så pass bra att man inte behöver göra mer än att dammsuga senare i veckan.
Utöver städningen, så hade jag även tvättstuga hela eftermiddagen. Dessutom fållade jag ju julgardinerna och så bakade jag en saffranssockerkaka. Jag hade egentligen tänkt göra en mjuk pepparkaka också, men det hann jag inte. Får ta det en annan dag. Först vid 19.30 var jag klar med allt och då kände jag mig verkligen totalt slut. Gardinerna var dock ostrukna, men för mig kvittade det hur de såg ut. Jag kände att mitt jobb var klart för dagen. Orkade inte lyfta ett finger till ... mer än till matlagningen, då. Så jag sa till maken att om han ville ha gardinerna strukna så fick han göra det själv ... och faktiskt så gjorde han det. :-) Så han strök under tiden som jag lagade mat.

Så nu är den stora julstädningen klar och det mesta är egentligen förberett nu inför julen. Det känns otroligt skönt! Dock blev jag totalt mörbultad på kuppen ... och har ju fortfarande typ världens träningsvärk. Fast det var ändå värt det. Jag får väl bara se till att göra så lite som möjligt nu i några dagar, så jag är fit for fight inför julen sen. På torsdag ska jag ju vara ledig från jobbet, så jag hinner koka skinka. Ska även göra köttbullar, fixa revbensspjäll och så ska jag och barnen göra julgodis. Får se hur mycket man hinner, men i nuläget så är det vad jag planerar.

I morgon kväll är det julfest i båda barnens skolor. Det är väl största nackdelen med att ha barnen i olika skolor ... man kan liksom inte klona sig och gå på bådas avslutningar/julfester samtidigt. Eftersom maken varit Hem & Skolas ordförande i Viktors skola sedan förra hösten, så har det ju då blivit så att jag inte haft annat val än att gå till Amandas skola. Men i år kanske jag faktiskt hinner vara med på en del av Viktors julfest. Den börjar nämligen först 19.30 och Amanda slutar väl senast 20, så om vi skyndar oss till bilen efter Amandas julfest, så kanske vi hinner se typ halva Viktors julfest. Hoppas det går så smidigt som jag tänkt mig. Blir väl lite stressigt, bara, men ska bli kul ändå.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar