onsdag 28 december 2011

Julen 2011

Så var den här julen över och jag har i princip haft helt och hållet dator-ledigt hela helgen. Har endast haft på datorn korta stunder. Satte till och med in laptoppen i garderoben ... så det skulle vara extra krångligt att ta fram den. Istället har jag ju umgåtts med familjen ... kollat på TV och spelat TV-spel ... och bara slappat riktigt ordentligt.
Det blev faktiskt en väldigt lugn och stressfri jul. När jag kom hem från jobbet den 23:e, så hade mina svärföräldrar anlänt (de skulle dock bo på hotell under nätterna) ... och hemma hade det möblerats om lite grann. Soffan hade skjutits bakåt för att få plats med julgranen en bit framför ... något som jag ändå haft funderingar på att göra till en permanent lösning, så det blir lite bättre plats till att spela Wii.
Efter middagen, så sattes julmusiken på i stereon och det blev dags att klä julgranen. Vi hjälptes åt allihopa ... nästan, i alla fall ;-) ... och granen blev verkligen otroligt vacker och väldigt stämningsfull.
Under kvällen såg jag även till att skinkan blev griljerad och det spred sig då en underbar doft i hela lägenheten. Tycker det känns så juligt när man känner den där doften.

När granen väl var klädd, så kom jag på att jag glömt ställa fram julgodiset som vi hade lagat dagen före, så då skyndade jag ut till vårt kylrum för att plocka fram godbitarna på en bricka och sen åt vi godiset till TV-tittande. Var riktigt mysigt med tända ljus, julgodis och julprogram på TV:n.
Vår fina julgran med en massa paket under
Det blev dock inte mycket till uppesittarkväll för Amanda, för strax efter att svärföräldrarna gått till hotellet (vid typ 21-tiden), så sa hon att hon hade väldigt ont i huvudet och att hon ville lägga sig. Jag lade henne då, men ett tag efter så hörde jag att hon grät och fick då gå dit för att ge henne en värktablett. Hon hade så hemskt ont. :-( 
Det blev dock inte bra efter tabletten. Nej, strax därefter så kom hon upp och sa att hon mådde illa. Jag hämtade då en hink till henne ... utifall att .. och det var verkligen en himla tur, för en kort stund efteråt så började hon spy. Min lilla skrutta!
Hon var upp till toaletten och kräktes lite mer där. Sen sa hon att det kändes bättre, och gick till sängs för att sova. 
Vi var ju förstås oroliga över att hon fått magsjuka och skulle få spendera hela julafton till sängs. Men när hon sen vaknade på julaftons morgon så var hon hur pigg och glad som helst, så antagligen berodde illamåendet bara på för mycket godis.
Ja, så var det då julaftons morgon. Jag hade lagt varsitt klädpaket vid barnens sängar ... med kläder som de skulle ha på sig under dagen. Amanda fick en underbar svart klänning med typ guld-tyll nertill och en silverrosett på. Hon såg ut som en liten prinsessa i den och det var en väldigt uppskattad julklapp. Viktor blev inte riktigt lika överväldigad av sitt klädpaket. Han fick en randig skjorta med en tillhörande svart slips. Ursnyggt, tyckte jag att det var. Men Viktor är inte vidare förtjust i skjortor ... och slips har han aldrig haft tidigare. Fast han satte ju ändå snällt på sig kläderna, så han blev riktigt julfin. :-)

Amanda, i sin nya festklänning

Barnen, finklädda framför julgranen

Viktor, finklädd framför granen

Sen blev det en lagom lugn julafton. Mycket av maten var redan förberedd, så det var inte så extremt mycket att fixa. De flesta julklappar hade vi satt under granen kvällen före, så de låg där så fint och stämningsfullt. 
På morgonen fick barnen öppna varsin morgon-klapp ... som de sen kunde underhålla sig med under dagen. Amanda blev överlycklig när hon öppnat sitt paket och då fick se TALANDE KEN! Hennes önskejulklapp! Den hade hon sen mycket roligt med under tiden som vi andra pysslade med annat.
Viktor fick ett TV-spel till Playstation ... ett spel som han inte önskat sig, men som han ändå blev väldigt glad över. Så då hade han också något att göra under dagen.

Efter en stunds fixande i köket, så blev det sen äntligen dags för julbordet ... en massa mumsig julmat ... som vi kunde sätta oss till bords och avnjuta. I år hade jag gjort några egna sill-blandningar utöver svärmors Smetanasill och de färdiga burkarna vi brukar ha. Jag har ju själv känt ett extremt sill-sug den senaste tiden och dessutom har Amanda blivit helt silltokig ... så då ansträngde jag mig lite extra.
All mat var verkligen supergod och alla åt massor. Julmusiken strömmade ut från stereon under tiden som vi åt och vi hade en riktigt trevlig stund.
Sen blev det ju disk som skulle fixas. Tack och lov för diskmaskinen! Underlättar verkligen enormt under sådana här tillfällen.
Sen blev det ju strax fika-dags och Kalle Anka på TV:n ... så som det ska vara på julafton. 
Amanda var ju rätt sugen på klapparna, men ändå tittade hon snällt på Kalle och hans vänner när de önskade god jul. Det är ju liksom tradition ... och barnen förstår hur viktigt det är för deras mamma. ;-)
Men så tog programmet slut och ÄNTLIGEN blev det dags för Tomten att komma. Amanda hade i år bestämt sig för att hon faktiskt skulle låtsas att det var den riktiga Tomten som kom, trots att hon inte trott på flera åt. Förra året blev hon sur när vi andra låtsades att det var Tomten, men i år ville hon OCKSÅ låtsas. Så hon tog Tomten i handen och ledde honom in i rummet. Sen delade han ut klapparna i sin säck och lämnade oss därefter och lät oss dela ut de resterande klapparna på egen hand ... efter att barnens pappa hade kommit hem igen.
En massa klappar blev så utdelade och barnen blev jätte glada för allt som de fick. De var nog otroligt lyckliga sen på kvällen ... TV-spel, dockor, kläder, pennor, plånböcker och allt vad de nu fick ... allt var bara sååå bra!
Jag fick ju också några grejer, förstås. Bland annat fick jag Singstar till PS3. Vi har ju inte haft Singstar sedan vi sålde PS2 och jag har verkligen saknat det. Men nu fick jag Singstar ABBA ... den bästa Sinstar-skivan ever! Jag älskar ju ABBA och kan de låtarna hyfsat bra ... och nu var det några nya låtar, som inte fanns med på den tidigare som vi hade. Super kul!

Senare på julaftonskvällen, så blev det julgröt. Min egen super goda risgrynsgröt som jag gör på mormors vis. Det var alltid mormor som gjorde tomtegröten när jag var liten och hennes gröt var alltid så otroligt god ... helt fulländad. Självklart tog jag ju då reda på vilken hennes hemlighet var och så började jag göra likadant när det sen blev jag som fick stå för grötkokandet.
Efter att vi fyllt magarna med massa gröt och efter att vi druckit lite glögg, så drog sig sen svärföräldrarna tillbaka till hotellet och vi andra bänkade oss framför TV:n och julmyste. Vi tände lite ljus, åt lite godis, kollade på TV och bara njöt. 

Resten av julhelgen bestod av mycket lugn ... en massa julmat, en hel del TV-tittande, någon promenad och så TV-spelade, förstås. Den här julen var verkligen helt underbar ... och jag är helt klart nöjd. 

Lite bilder från julen:

Våra nya julgardiner

Katterna fick lyxmat på julafton, vilket de älskade

Amanda visar granen

Jultomten på besök

Amanda visar upp julklappen hon fick av Tomten

Viktor med klappen han fick av Tomten (i bakgrunden syns min pappa)


1 kommentar :

  1. Sååå mysigt ni haft det & vilka fina Foto ♥..
    Väldigt vacker gran & Barn såklart/Kram från mig!

    SvaraRadera