onsdag 14 december 2011

Julbordsmaraton

Idag gick jag inte hungrig hem från jobbet i alla fall. Det var nämligen dags för årets julbordsstart ... Julbord nr 1. På jobbet har vi nämligen varje år julbord i dagarna tre ... och idag var det den första dagen av denna julbordsmaraton.
Det är ju inte så att vi har samma mat i tre dagar. Det vore ju lite trist. Nej ... de delar upp rätterna på två dagar.
Dag 1, är mer ett traditionellt julbord med flera sillsorter, laxar, köttbullar, revbensspjäll, Janssons frestelse, lite kallskuret, nån paté, någon sallad och kanske nån överraskning ... fast ingen julskinka.
Dag 2, är mer finsk-inspirerad med julskinka och olika lådor (förutom Batat-lådan, som serveras den första dagen ... kanske den inte är tillräckligt "fin" för att platsa bland de andra lådorna ;-)).
Dag 3, är det sen julbordsfinalen, vilket är matrester från de två tidigare dagarna ... OM det finns några rester över. Förra året fick de ändra menyn på fredagen, för all mat hade tagit slut under de två första dagarna ... så vi får ju se hur det går i år. Ur hälsosynpunkt, så vore det ju kanske bäst om maten tar slut i år också. Min kropp mår nog inte så jätte bra av all den här maten. Känner mig verkligen jätte tjock just nu och det lär ju knappast kännas bättre efter tre dagars julbord.
Jag kommer väl rulla fram efter den här julen ... om jag fortsätter att äta så här.

Visst ... inte blir det ju julbord ALLA dagar den här månaden, men det har ju blivit extremt mycket onyttigheter över lag den senaste tiden. Har nog gått upp massor. Vågar inte ens ställa mig på vågen, men jag känner ju på kläderna att jag har gått upp i vikt. Fast just nu känns det så himla svårt. Har ingen riktig motivation alls att ta tag i kosten och mina matvanor ... inte alls! Nä, det är nog någonting som jag får ta tag i sen efter Nyår. Så, som så många andra gör. ;-) Bara julen är över, så ska det nog gå bra. Fast just nu är det stört omöjligt att ta tag i några kostförändringar ... i alla fall inte förändringar åt det nyttigare hållet. :-D


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar