tisdag 13 december 2011

Stabsträff

Igår var jag på stabsträff med jobbet. Vi är tre olika avdelningar som tillhör samma stab och nu var det dags för lite trevlig gemenskap efter arbetstid. Det var juristerna som hade planerat träffen.
Jag brukar ju egentligen vara extra trött på måndagar, så jag funderade väl lite över hur jag skulle orka. Men ändå kände jag att jag verkligen ville följa med på detta nu eftersom jag så sällan brukar ha passligt att följa med annars, men nu hade jag faktiskt möjlighet. Dessutom verkade aktiviteten väldigt kul ... att göra julgodis med Micke Björklund (den Åländske kocken, som vunnit kock-SM ett år och som varit med på TV en massa gånger). Ja, så skulle han ju laga mat åt oss också.

Vi åkte iväg precis efter att vi slutat för dagen ... en färd på en dryg halvtimme. Långt ut på landet, skulle vi ju ... till Mickes gamla barndomshem, om jag förstod saken rätt.
Väl framme så blev vi mottagna av Micke och hans syster. Sen fick vi gå in till ett mindre rum som var uppdukat med glögglas, pepparkakor och Finska julstjärnor (några speciella smördegskakor med plommonsyltfyllning). På stolarna hängde det förkläden och i hörnet satt en stor uppstoppad Tjäder på en pinne.
Där blev vi serverade glögg och de som ville kunde få en skvätt vodka i sitt glas också. Det var dock endast ett fåtal som valde att dryga ut glöggen med det ... och jag hörde INTE till dem.

Efter glöggen, så visades vi in till rummet bredvid ... vilket var typ en vinkällare, som var väldigt mysigt inredd. Dock var där kallt, men under bordet så var det installerat infravärme, så man inte behövde frysa ihjäl sig. Dessutom fick vi ju vin att dricka och det höjde väl upp vår temperatur en aning. ;-)
Så blev vi där serverade förrätt ... en skummig kantarellsoppa med knaperstekt bacon och krutonger. Det var verkligen otroligt, fantastiskt gott! Vi fick dessutom påfyllning i våra skålar och jag tror nog att de flesta valde att fylla på. Det var ju bara sååå gott!

Efter förrätten blev vi indelade i grupper om 3-4 personer i varje grupp. Därefter var det dags att göra julgodis. Jag blev satt på att göra knäck tillsammans med Sture, från Fastighetsavdelningen. Jag HATAR egentligen att göra knäck ... mest för att det blir så hett och är så svårt att hälla knäcken i formarna. Men nu hade jag ju Sture, som jag kunde sätta på att göra sådant som jag inte ville göra själv. Haha! Jag är bra på att styra ... somliga ... så jag tog gärna på mig ledarrollen. Bara jag slapp bränna mig, så. Det gick nog faktiskt väldigt bra och samarbetet funkade kanon. De andra grupperna jobbade också på bra. Det var lite trångt vid spisen ett tag ... och där var det dessutom allt annat än kallt. Tror ingen frös mer sen ... efter att man stått vid spisen och hettats upp.

När godiset var klart, så var det återigen dags att bege sig till vinkällaren/matsalen för att äta varmrätten. Den bestod av abborre ... ugnsbakad och formad som typ en rektangel. Till det serverades en potatispuré med pulveriserad purjolök och så en kumminsås. Det var verkligen fantastiskt gott! Han kan allt laga mat, Micke Björklund. En verklig smakupplevelse, måste jag säga.

Efterrätten bestod sen av godiset som vi hade gjort ... en bit av varje sort, fick vi ... och så drack vi kaffe till. Lite sött, kanske, men nog blev de bra våra godisar. Helt klart ätbara ... och recepten fick vi ta med oss hem. Vi fick dessutom med oss varsin doggy-bag därifrån ... med godiset vi gjort ... till barnens stora glädje.

Sen, efter godisätningen, så blev det dags för Norsk karaoke ... dvs en person får lyssna på en låt i hörlurar och nynna melodin. sen får övriga personer gissa vad det är för låt. Det var rätt kul, fast de flesta tyckte att jag var för bra på att nynna. Jag hann ju knappt komma någonstans in på låten förrän de visste vad det var för nåt. De andra var det betydligt svårare att gissa på. Fast det var nog rätt underhållande i alla fall.

Vid 23-tiden tyckte vi sen det var dags att börja bege oss hemåt. Innan taxin kom, så fick vi först testa att blåsa i en alkomätare som en kollega hade med sig. Det var ju mest på skoj, men lite roligt var det att se hur mycket folk blåste. Det var ju rätt intressant också att se hur mycket jag kan dricka för att komma upp till den alkoholhalten som jag hade.

Hur som helst, så var det verkligen en riktigt trevlig kväll ... mycket skratt, trevlig samvaro och extremt god mat.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar