onsdag 23 januari 2013

Shit, vad hon skrämdes!

Idag var jag till tandhygienisten för att skrapa bort tandsten. Jag visste ju att jag hade rätt mycket nu eftersom det dels var flera år sedan sist och dessutom har jag ibland känt att det lossnat lite "stenar" när jag pillat med fingrarna bakom tänderna. Mycket riktigt ... jag hade MASSOR av tandsten ... och tandhygienisten tyckte att vi skulle dela upp skrapningen i två omgångar. Därför tog hon idag bara nedersta tandraden ... där det var som allra värst. Sen fick jag boka en ny tid till nästa vecka, så tar hon resten då.
Själva skrapningen gick nog bara bra. Det ilade lite från och till, men inte så pass mycket att jag behövde någon bedövning. Om jag lagar hål måste jag ALLTID ha bedövning nu för tiden, då jag blivit extremt känslig för ilningar och smärta i tänderna. Men vid tandstensskrapning, så kände jag att jag kunde klara mig utan. Smärtan var ju så hemskt tillfällig, så jag tyckte att den gick att härda ut.

Sen sa tandhygienisten något som skrämde mig otroligt mycket. Hon sa att jag måste börja med någon form av tandtråd eller tandpetare ... dagligen ... för annars kan det gå riktigt illa. Jag har nämligen mycket bakterier i tandköttet och dessa kan föröka sig, vilket kan resultera i att de så småningom börjar "äta" på tandrötterna. Hu!
Shit, vad de orden skrämde mig! Började liksom se framför mig hur tänderna bara ramlade ut ut munnen. Fy! Den synen kändes INTE kul! Vill inte bli en ful, tandlös tant före jag ens fyllt 40 ... så i den stunden kände jag att jag verkligen skulle LYSSNA och ta till mig av tandhygienistens råd. Den här gången skulle jag LYSSNA och göra allt för att verkligen bromsa den skrämmande utvecklingen.

Innan jag gick därifrån, så fick jag med mig en liten påse med blandade "gottis". Ja, det var inte något ätbart, utan det var olika typer av mellantändernarengöringssaker (hittade på det ordet heeelt själv :-D). Så ska jag nu prova mig fram och se vilken metod som passar mig bäst.

Det var sådana  där tantrådsgrejer med en fastspänd tandtråd som man trycker ner mellan tänderna. Så var det tandpetare i plast och slutligen en slags minitandborse som man kan borsta med mellan tänderna. Just nu när jag precis skrapat bort all tandsten i den nedre tandraden, så får ju den där borsten enkelt plats mellan tänderna. Är ju liksom megastora hål mellan tänderna nu. Fast det blir antagligen svårare så småningom.
Jag har ju egentligen aldrig använt mig av tandtråd. Tycker det ser så läskigt ut att peta in ett snöre mellan tänderna och sedan dra med det i tandköttet, så det nästan ser ut som om man ska försöka dra av tanden. Fast just nu känner jag att jag ändå överväger detta nu, eftersom den framtida "mardrömmen" kändes riktigt, riktigt otäck. Jag MÅSTE sköta om mina tänder bättre nu. Fast kanske att de där plasttandpetarna känns mindre läskiga för mig. Hon sa att det går bra att använda sådana också. Så vi får se vad jag väljer sen. Någonting blir det i alla fall.

I år så lyssnade jag mer på min tandläkare också. Utöver hålet jag hade, så fanns där även 18 ... ARTON ... stycken ställen som hade påbörjan till hål. Det var ännu inte riktiga hål, men de var på väg åt det hållet. Fast enligt henne, så kunde man hindra den utvecklingen och till och med reparera skadorna ... om man använde munsköljmedel dagligen.
Det kändes lite obehagligt att jag plötsligt kunde hamna på 18 hål samtidigt. Tänk er vilken slutnota det skulle bli efter alla de tandläkarbesöken det då skulle leda till! Jösses! Därför bestämde jag mig nu för att göra allt jag bara kunde för att inte behöva hamna i den situationen. Så sedan dess har jag faktiskt varit riktigt duktig och sköljt munnen alla dagar. Är enklare att komma ihåg om man gör det till en daglig rutin, så det är vad jag nu har gjort.

Hoppas nu att dessa åtgärder gör att mina tänder klara sig bättre framöver ... och att nästa kontroll kommer låta lite mer optimistisk.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar