måndag 21 januari 2013

Så det kan gå ...

Just nu önskar jag att dygnet kunde få lite fler timmar. Jag skulle behöva sisådär 20 timmar till i veckan för att få ekvationen att gå ihop. ;-) Fick nämligen lite överfullt program nu helt plötsligt och jag förstår inte riktigt hur jag ska orka med allting.
Det var nämligen så att jag höstas sökte in till lite olika högskolekurser ... alla helt nätbaserade ... och de flesta hade med Internet, webbdesign och bildbehandling att göra eftersom det är sådant som jag finner mest intressant för tillfället och som jag känner att jag gärna skulle vilja arbeta med så småningom.
Jag tror att jag sökte till 7 olika kurser, i hopp om att jag då nog kunde komma in på NÅGON åtminstone. Två av kurserna blev inställda och när intagningarna stod klara i början av december, så visade det sig att den enda kurs jag kommit in på var mitt sistahandsval ... Digital bildbehandling. Att jag hade den kursen sist på min lista, berodde väl på att jag kände den som lite onödig. Jag kan redan en hel del bildbehandling, som jag lärt mig på Internet genom olika sidor. Men så tänkte jag att jag ändå kunde ha den kursen med som extra-val eftersom det kanske kunde vara bra att lära sig bildredigering lite mer grundligt. "Om jag inte kommer in på nåt annat, så kan jag ju ha den kursen som backup", tänkte jag.
Så blev det också. Det var ju den enda kurs jag omedelbart kom in på, så därför kunde jag ju gärna inte tacka nej till den. Jag valde dock att behålla mina reservplatser på de andra kurserna ... utifall att.
Efter att andra utgallringen var klar, så valde jag att fortfarande behålla mina reservplatser. På vissa kurser var det ju då riktiga låga reservplatsnummer som jag hade ... reservplats 1, hade jag på den ena kursen ... och jag tänkte ju då att rimligheten för att komma in på den kursen nog var rätt stor.  Fast ändå tog jag inte ut något i förskott, utan förberedde mig på att påbörja Bildbehandlingskursen.
Officiellt, så börjar alla kurser idag, men jag fick hem materialet redan i förra veckan och då kunde man tjuvstarta utbildningen omedelbart eftersom den 1:a lektionen redan var utlagd på skolan plattform. Så nu har jag redan avklarat de två första veckornas jobb på den kursen. By the way, så var första lektionen väldigt enkel för mig. Jag hade koll på i princip allting av den lektion eftersom det mestadels var en genomgång av Photoshop, vilket jag redan kan rätt bra. Jag fick väl något smart tips som jag inte kände till, men i övrigt var det mesta inte nytt för mig. Nu släpps nästa lektion först om två veckor, så före det kan jag inte göra så mycket annat än att läsa kurslitteraturen (när den väl kommer) och ta del av andra elevers tankar.

Hur som helst ... i morse kom då ett mail som jag lite anat kunde komma ... nämligen:

Välkommen att studera hos oss!

Vi tycker att det är jätteroligt att du vill bli en del av HKR.

Du är antagen till: 

Kurs: Internetpublicering och webbdesign I 7,5 högskolepoäng (WD423F), 25%, v.04, Nätbaserad

Sååå ... nu är jag plötsligt antagen på TVÅ kurser ... båda på 25%, vilket innebär att jag ska studera deltid ... 50% ... samtidigt som jag jobbar heltid. Gosh! Undrar riktigt hur jag kommer orka med det. 150 procents arbetsbörda. Jag, som till och med kan känna att heltid är alltför mycket emellanåt.
Men jag tänkte ändå att jag skulle ge det ett försök. Det är ju kurser som jag verkligen är intresserad av, så då kanske det blir enklare? Jag hoppas ju på det, åtminstone.
Jag vill ju verkligen vidareutbilda mig och därför känner jag att detta är ett väldigt bra tillfälle. Nu är ju barnen så pass stora att de klarar sig bra själva och jag har fortfarande en hel del år i arbetslivet kvar ... så nu skulle jag absolut passa på att göra något sådant här. Sen kanske man egentligen borde vara tjänstledig under studietiden? Och ägna all sin tid åt studier istället. Men samtidigt har man ju lite vant sig vid att tjäna pengar och vill väl inte riktigt försaka inkomsten.

Tufft? Ja, antagligen kommer det bli otroligt tufft. Men jag resonerar som så att jag åtminstone kan försöka. Jag har ju en massa fritid över ... fritid, som ändå mestadels spenderas vid datorn. Då kan jag väl istället ägna en del av den tiden åt studier? Fast visst kommer det bli tufft. 150 procent, är ju liksom 1,5 tjänst ... så antagligen kommer det inte vara någon dans på rosor. Men samtidigt känns det så himla kul att jag faktiskt ska börja studera på högskolan. Har ju bara gymnasieutbildning innan och ju äldre jag blivit desto mer har jag känt att jag verkligen skulle vilja ha nåt mer ... någon högre utbildning. Jag är ju liksom smart, så därför kan jag ibland känna mig lite smått avundsjuk när jag ser hur varenda människa är högre utbildad än mig nu för tiden ... även korkade människor. Min intelligens är väl lite av min Akilleshäl. Det värsta någon kan säga till mig, skulle nog vara ordet dum. Lite som Supersnälla Silver-Sara. ;-) Hon reagerar ju också negativt på det ordet. Hon blir dock rosenrasande. Själv blir jag mer ledsen och tystlåten.
Men nu kommer jag förhoppningsvis få mina egna högskolepoäng ... mina första ... och det ser jag verkligen otroligt mycket fram emot. Hoppas bara att jag kommer orka. Måste ju orka både jobba, plugga, umgås med familjen, följa med Amanda till judon, ta sånglektioner, vara aktiv på Facebook, blogga ... ja, så måste man ju fixa allt hushållsarbete också.
Jag undrar ju lite hur jag ska få allt att gå ihop ... hur timmarna ska räcka till och vad man kommer få försaka. Jag har ju dessutom min MS, som påverkar mitt liv en hel del. Orken är ju liksom inte den bästa. Fast det bästa är nog att fortsätta i samma spår som innan ... dvs att ignorera MS:n så gott det går och låta bli att känna efter. Då klarar jag av bra mycket mer än jag tror. Så ... det är väl bara att fortsätta på samma sätt? Så får vi se vart det leder.

Det ska i alla fall bli riktigt roligt att studera. Just nu känns det mest bara roligt. Får se hur det känns om någon månad sen ... när man fått prova på det här tuffa livspusslet ett tag. Fast för tillfället känns det mest bara kul!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar