torsdag 24 november 2011

Sjuk ... igen! Suck!

Blä! Nu har jag blivit sjuk igen. Hann inte ens bli frisk från min förra förkylning förrän jag drabbades av en ny. Jag var ju på väg att bli frisk ... men så blev familjens pojkar förkylda (Amanda har än så länge klarat sig) och när deras förkylning var på väg att gå över, vad händer DÅ? Jo ... min hals började plötsligt göra jätte ont och så var det kört. :-(
Detta är ju inte samma förkylning som den jag hade innan. Den förra förkylningen gav sig mest på stämbanden och så kände jag mig rätt slut i kroppen, men jag hade inte hosta och inte heller särskilt ont i halsen.
Den här förkylningen började med extrem halsvärk, fast är än så länge inte särskilt hes (jag kunde till och med sjunga ikväll) och så känner jag mig snorig och tjock i svalget ... och har börjat få lite hosta.
Nu hoppas jag bara att jag får behålla min röst ... eller att jag hinner få tillbaka den i slutet av nästa vecka. Jag har nämligen sista sånglektionen nästa torsdag och sen har vi avslutningen med alla höstens Bel Canto-elever nästa fredag ... med glögg och grejer ... och då är det tänkt att vi ska sjunga lite också inför varandra. Därför hoppas jag ju att min röst är i skick till dess.
Jag åker ju till avslutningen oavsett. Kan ju annars dricka glögg och lyssna på de andra. Men jag skulle ju verkligen vilja sjunga själv också.
Får väl försöka kurera mig så gott det bara går. Fick tips ikväll om att dricka rom med socker och vitlök och nåt mer som jag inte minns. Hm ... vitlök i rommen känns väl inte som en hit, direkt. ;-) Samma person tipsade mig även om vatten med färsk ingefära, vitlök och citron. Jag brukar ju dricka varmt vatten med ingefära, citron och honung, fast skulle nog aldrig komma på tanken att stoppa i vitlök. Känns inte så superlockande att testa. Fast jag borde nog ändå ta till nåt extremt snart.
Något jag funderat en del på är ... Hur gör sångare? Till exempel sådana som är med i sångtävlingar där de måste kunna sjunga varje vecka? Hur bär de sig åt? När jag är hes, så är det ju helt omöjligt att sjunga ... och hes brukar jag bli flera gånger om året ... alltid i november/december varje år.
Undviker de att träffa andra människor? Isolerar de sig? Har de halsduk på sig dygnet runt? Munskydd?
Något måste de ju göra för att inte förlora sin röst, tycker jag. Själv har jag i alla fall inte lyckats klara mig undan. Feber, får jag typ aldrig, men rösten blir i princip alltid rejält angripen. Suck!

2 kommentarer :

  1. fin blogg! :D

    kolla gärna in min blogg och lämna hemskt gärna en kommentar! :)

    SvaraRadera
  2. Förr tappade jag rösten minst två gånger per år men de senast kanske tio åren har det bara hänt en gång. Hoppas du snart blir bättre!

    SvaraRadera