söndag 20 november 2011

Omprioriteringar

Det är inte klokt vad tiden går fort nu för tiden! Jag hinner typ ingenting, känns det som. Det finns så mycket saker som jag skulle vilja göra. Det finns så mycket saker som jag skulle vilja orka göra. Men ändå varken hinner eller orkar man med nästan någonting alls.
Ändå har jag försökt att lägga om mitt liv en del ... har försökt tänka på ett annat sätt och prioriterar andra saker än jag tidigare gjorde. Detta har väl mest resulterat i att min tid framför datorn minimerats, vilket i sin tur har lett till att bloggen blivit lidande. Alltid är det något som blir lidande, liksom. Uppenbarligen så KAN jag inte få tid till allt som jag skulle vilja och det känns inget kul alls. Hur jag än försöker få fler timmar på dygnet ... så att jag kan hinna med allt jag vill ... så går det inte. Det leder ju bara till att jag får för lite sömn eftersom klockan plötsligt hinner bli långt efter läggdags ... och då blir det ju knasigt, eftersom sömnen också är något som jag skulle behöva få mer tid till.
Den senaste tiden har jag prioriterat familjetid och vilotid och vad som då blivit lite åsidosatt har varit datortiden och städningen.
Efter mitt senaste skov, så kände jag att jag verkligen måste lägga om mitt liv och fundera över hurdana förändringar jag borde göra för att må som allra bäst. Jag vill inte känna mig som en zombie varje kväll, utan jag vill vara glad och rolig ... och en underbar mamma och maka. Därför kände jag ju att det behövdes förändring. Jag vill njuta av livet och jag vill göra sådant som gör mig lycklig. Då kan man inte stressa ihjäl sig för att ha ett hem i tipp-topp-skick eller ständigt vara online på Facebook eller hålla sin blogg uppdaterad minst en gång om dagen. Livet är så mycket mer. Jag vill ju orka vara social också ... med min egen familj åtminstone ... och det har jag inte riktigt orkat med den senaste tiden. Men genom att göra dessa förändringar, så har jag faktiskt känt att jag har orkat med mycket bättre.
Nu kanske ni tänker att vi måste ha ett riktigt smutsigt och stökigt hem nu när jag prioriterat bort städningen. ;-) Men riktigt så illa är det ju inte. Jag har ju inte slutat städa helt ... bara att jag inte gör det lika ofta och kanske inte lika noggrant. Dessutom låter jag barnen hjälpa till lite mer nu än tidigare.
Igår städade vi till exempel lite extra fint eftersom det snart är dags att börja julpynta. På lördag är det ju redan Lilla jul och till dess måste vi ju ha fått upp den lilla julgranen (vi har vår i en låda uppe på vinden).
Jag fattar inte riktigt hur vi ska hinna fixa allt till dess. Men, men ... det löser sig väl. Tror dock att jag måste diskutera lite planering med maken senare ikväll. Veckan är ju rätt full av diverse aktiviteter och jobb, så vi måste nog planera rätt noga ... för att jag ska kunna slappna av i min tankeverksamhet. Maten måste planeras. Barnens lillajulklappar måste inhandlas och pyntet måste tas ner från vinden. Det är ju dessutom 1:a Advent på söndag, så då måste vi ju ha mossa till adventsljusstaken. Är en hel del som måste planeras för. Men det löser sig säkert.
Idag köpte vi i alla fall varsin chokladkalender till barnen, så nu slipper vi tänka mer på det, åtminstone.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar