tisdag 24 april 2012

Ibland blir man glad för så lite …

I helgen så friterade vi pommes frites i vår fritös (vi har en inbyggd fritös/grill i vår köksö) och sen när oljan hade svalnat, så var det ju dags att tömma ur den. Då upptäckte jag att något var fel. Det gick så sjukt långsamt … dropp, droppeli dropp … en tunn stråle, blandat med droppande från tappen. Så långsamt brukar det INTE gå, så jag försökte ju kolla upp vad det var som var fel. Fritösen var ju full av olja, så jag kunde inte kolla så noga just där, men jag kollade ju “kranen” under, där oljan tappas … och där hittade jag inget fel. Tyckte allt såg ut som det skulle. Jag kollade manualen också, men fick inte  ut något av den.
Höll på länge med att försöka lösa problemet, men då jag inte hittade nåt fel, så gav jag tillslut upp. Istället riggade vi upp en kastrull med en stor flaska i och lät sedan tappen stå öppen så oljan kunde rinna i sakta mak genom röret. Sen lät vi det stå så hela natten. Då slapp jag ju passa oljan och få ont i ryggen på köpet.
Detta resulterade i att fritösen så blev tömd. På morgonen fanns inte längre någon olja kvar. Det hade funkat … men ändå var jag ju irriterad över att något måste vara fel. Jag orkade dock inte reda upp det just då.
Men ikväll, så hade jag ork att göra rent fritösen och samtidigt undersökte jag den för att se om jag kunde hitta felet. Kanske det var nåt stopp i röret? Jag tog fram en sån där knivslip som är som en rund pinne och så tog jag bort silen (som satt löst) … och började peta. Då upptäckte jag ju att början av röret var alldeles igenproppat av fett (och kanske annat med?)! Yes! tänkte jag. Skrattar Kanske … kanske … kanske …
Så började jag köra ner min pinne fram och tillbaka, fram och tillbaka. Sarkastisk Haha … hur kinky lät inte det där?

I alla fall, så fick jag faktiskt bort “proppen” och när jag gjort rent fritösen och sen testade att hälla ner vatten, så blev jag riktigt lycklig när jag såg vilken fin stråle som strilade ner genom kranen. Det RANN faktiskt … det rann riktigt BRA till och med. Precis som det SKA göra! Jag började nästan hoppa av glädje när jag insåg att jag faktiskt fixat felet! Tänk att man kan bli så glad över så lite. Nästan så det kändes lite fånigt. Men jag blev verkligen otroligt glad. Nu kanske man kan fritera fler gånger … bara man kollar att det inte är nåt stopp före man häller i oljan. Då ska det nog gå bra. Rullar runt på golvet och skrattar

4 kommentarer :

  1. Man känner sig så himla nöjd när man har lyckats fixa något sånt helt på egen hand :-)

    SvaraRadera
  2. Hej :) tänkte bara höra var man köper en inbyggd fritös

    SvaraRadera
  3. Hej :)
    Den fanns där när vi flyttade in, så jag vet inte riktigt. Men det borde ju finnas där man köper vitvaror. Den finns i våran köksö, som innehåller fritös/grill (grillen är ovanpå fritösen, så de kan inte användas samtidigt), två glaskeramikplattor och två gasolplattor.
    Fritösen påminner väl lite om denna: http://www.ballingslovmolndal.se/fritos-30cm-nostalgie-p-5360.aspx

    // Åsa

    SvaraRadera