tisdag 17 april 2012

9-års dagen

I fredags fyllde Amanda 9 år, så då hade vi kalas för henne. Förra året ville hon inte ha nåt kalas, men i år ville hon igen.
Vi hade bjudit alla flickor i klassen ... dvs 6 stycken ... så med Amanda blev det då 7 stycken tjejer.
Jag hade tagit ledigt hela fredagen, så att jag skulle kunna fixa inför kalaset i lugn och ro ... och så att jag skulle orka med allting. Jag ville undvika så mycket stress som möjligt, men ville ändå ge Amanda en superfin födelsedag, så då kändes det viktigt för mig att vara ledig och ha allt noga planerat.

Jag och Viktor började morgonen med att sjunga för födelsedagsbarnet (maken hade varit i Helsingfors dagen före och skulle komma hem med morgonflyget). Sen fick hon några presenter ... bland annat lite kläder ... och så en Ken-docka som man kan raka. Ken var MYCKET uppskattad, kan jag säga.
Sen blev det frukost med kokt ägg och rostat bröd, som fröken önskat sig. Fast Viktor fick lov att äta lite fort, för vi blev lite sena och han skulle ju iväg med bussen. Men han hann nog ändå få i sig tillräckligt.

Efter att jag sen skickat iväg Amanda till skolan, så tog jag en snabb kaffe innan det va dags att börja med bakandet.
Jag hade förberett för tårtan redan dagen före, så det enda som var kvar på den, var att garnera. Men jag hade ju lite annat att göra. Hade planerat för att göra citroncupcakes med lemoncurdfrosting, vitchokladcupcakes med chokladfrosting ... och så chokladbollar.
Jag hade faktiskt aldrig gjort cupcakes tidigare. Har ju mest gjort tårtor och andra bakverk, men inte sådan här typ av cupcakes. Men jag tänkte att jag kanske kunde passa på att testa nu, när det var kalasdags.
Jag tyckte nog faktiskt att det gick väldigt bra också. Blev helt nöjd med resultatet i alla fall ... både vad gäller smak och utseende.


Citroncupcakes med lemoncurdfrosting

Vitchokladcupcakes med chokladfrosting

Recepten på frostingarna var väl inte helt exakta. Särskilt på chokladfrostingen så improviserade jag rätt ordentligt. Fast det blev ju bra i alla fall ... och gästerna verkade rätt nöjda också.

Triple chocolate dream med dunlefluff
När Amanda kom hem från skolan, så hade svärföräldrarna kommit till oss ... så då fick hon ju fler presenter. Maken hade ju också kommit hem, så när alla var samlade så kunde hon få resten av våra presenter. Det bästa hon fick, var nog egentligen brevet från oss ... med ett kort och 50 Euro. Hon hade önskat sig pengar, så nu fick hon lite ... så kan hon köpa vad hon vill för dem. Hon älskar att spendera pengar.

Till middag hade hon önskat sig kålpudding, så det lagade jag till henne. Ja ... resten av oss fick ju också äta av den, förstås. ;-)
Sen, efter att vi ätit färdigt och plockat undan, så började vi duka till gästerna skulle komma. 18.30, hade vi satt ut att kalaset skulle börja, så strax före den utsatta tiden började gästerna anlända.

Lite bilder:

Amanda leker med en av sina nya dockor

Det dukade bordet


Amanda väntar på gästerna

Amanda blåser ut ljusen

Födelsedagsfika

Flickorna leker med dockor

Kurragömma pågår
Tror Amanda var väldigt nöjd med sin födelsedag ... och gästerna var nog rätt nöjda, de också, för de flesta tyckte att kalaset tog slut alldeles för tidigt. Ja, tiden går väl fort när man har roligt. ;-)

Själv var jag nog mest glad över att jag äntligen fick lov att sätta mig ner i lugn och ro. Var helt slut i kroppen efter en lång och arbetsam dag. Det var faktiskt jobbigare att vara ledig än att jobba. Men det var det värt. Min lilla flicka var ju så glad och uppskattade allt jag gjorde för henne.
Fast nu dröjer det ett tag till nästa kalas, tack och lov.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar