måndag 25 februari 2013

Myshelg

Jaha ... så var helgen slut och det blev måndag och jobbdags igen. Suck! Nog för att jag trivs hyfsat med mitt jobb, men inte just på måndagar. Som jag sagt tidigare, så har jag ju för det mesta en massa jobbiga biverkningar på måndagar, så därför mår jag inte alltför bra idag. Men, men ...

Hur som helst, så måste jag i alla fall säga att den här helgen var alldeles underbar. Barnen var ju i Helsingfors hos deras farmor och farfar, så då passade jag och maken på att mysa helt på egen hand.
Egentligen har jag ju en massa studerande jag borde ägna mig åt, men ändå bestämde jag mig nu för att jag skulle ta helt ledigt från studierna i helgen. Jag ville ha en mys-helg tillsammans med maken. Det är ju så sällan som vi är helt ensamma, så därför kände jag att jag nu ville koppla bort allt annat för en stund. Plugga, kan jag göra sen. Får göra det lite mer intensivt nästa helg istället.

Vår myshelg började i fredags efter att jag slutat jobbet. När jag kom hem, så bytte jag om och fixade i ordning mig lite grann ... lockade håret och sminkade mig. Sedan gick vi ner till stan, i syfte att hitta en passande restaurang att äta middag på.
Vårt första alternativ hade ännu inte öppnat för kvällen, så därför fick vi gå vidare och hamnade tillslut på Arkipelag och deras restaurang "Oliven".
Där tog vi varsin hummersoppa till förrätt och sedan deras goda hamnburgare med chilimajonäs till varmrätt och så delade vi på en flaska rött vin. Före maten blev vi även bjudna på en liten aptitretare, i form av vitlöksbröd, oliver och någon slags tapenad.
Maten var väldigt god, tyckte jag, men serveringen var inte den bästa. Servitrisen verkade väldigt ovan. Hon frågade om saker som man inte brukar fråga om, hon ställde skålar väldigt långt bort, hon serverade vinet i fel ordning, hon serverade från fel sida ... och så lite andra småsaker som hon gjorde fel på eller slarvade med. Inte för att jag är petig. ;-) Nä ... men ... egentligen tyckte jag nog mest lite synd om henne, eftersom hon gjorde så många misstag.
Sen verkade hon tro att vi hade något slags affärsmöte eller så. Hon trodde nog i alla fall inte att vi var gifta, för hon frågade på slutet om vi ville ha allt på samma nota eller om vi ville dela. Det har jag nog inte varit med om att de frågat om tidigare.
Man funderar ju lite hur hon tänkte där. Det var ju ändå en fredagskväll, så då brukar man väl kunna gå ut med sin partner? Tyckte hon inte att vi passade ihop och därmed inte kunde tro att vi var tillsammans? Verkade vi inte tillräckligt kära? Eller kan det ha berott på att vi under hela middagen diskuterade något så "romantiskt" som ... politik? Tror faktiskt inte att vi pratade om någonting annat. Eller ... vi diskuterade väl maten lite också ... och så pratade vi någonting om den aningen tafatta servitrisen ... men i övrigt så var det politik som avhandlades.
Man brukar ju se på TV ibland föräldrar som går ut på tu man hand och tänker "Äntligen en barnfri kväll, då vi kan ägnat oss enbart åt oss själva som par!" och så slutar det ändå med att de inte har något annat att prata om än sina barn. Så är det inte för oss, kan jag säga. Nej, vi diskuterar politik istället ... något som vi nog gör för det mesta hemma också. Kanske vi borde ha politikprats-förbud? På samma sätt som andra par har barnprats-förbud. Haha! :-D
Nå ... det var en trevlig middag i alla fall ...

Efter middagen, så gick vi över gatan ... och in till Alandica. Där skulle vi se (och lyssna på) Gävle symfoniorkerster, som maken hade köpt biljetter till. Det var nog första gången som jag var på en sådan typ av konsert.
Den var faktiskt väldigt bra, fast jag föredrog den andra delen av konserten. Det var lite mer drag i den musiken och musikanterna verkade tycka bättre om den musiken, för de såg mycket mer motiverade ut och levde sig in i musiken mer än vad de gjorde i början.
Det var en helt klart trevlig upplevelse i alla fall och i pausen blev det lite mingel och varsitt glas vin.
Kvällen avslutades sedan med en promenad hem, lite Skypande med barnen och därefter en stunds TV-tittande i soffan. Jag orkade dock inte kolla färdigt på det vi tittade på, för jag blev plötsligt så sjukt trött, så jag orkade inte alls hålla ögonen öppna. Därför gick jag och lade mig istället. Jag hade ju liksom jobbat hela dagen, så jag var väl något utmattad efter den långa dagen.

Sen blev det lördag och som de flesta andra lördagar, så tog jag sovmorgon. Kom väl kanske upp vid 10 och då höll maken på att koka ägg till oss ... som han gör de flesta lördagmorgnar, faktiskt. Sen åt vi frukost i lugn och ro.
Sedan spenderades den största delen av lördagen åt till att försöka färdigställa ett fotoboksprojekt som jag påbörjade tidigare i veckan ... då jag var ensam hemma. Riktigt bra, gick det och vi kom nog bra mycket längre än vad någon av oss hade kunnat föreställa oss, så jag blev otroligt nöjd!
Medan maken fixade lite med med bilderna, så gick jag iväg till affären en sväng. Köpte hem lite middagsmat och även lite godsaker till kvällen. Därefter fortsatte vi med fotoboken tills det blev dags för mig att laga middag.
Middagen åts i stearinljusets sken. Hur mysigt som helst! Sen blev det lite Skypande med barnen och efteråt tog jag mig en dusch.
När det så blev dags för Melodifestivalen, så dukade jag fram ost, kex och vindruvor och så tände maken ljus och hällde upp vin till oss. Sedan mumsade vi i takt med musiken ... typ. :p Det var faktiskt länge sedan vi åt ost och kex, så jag tänkte att vi kunde passa på nu när vi var ensamma. Det känns ju som lite mysigare "snacks" än vad chips är. ;-)
Kvällen spenderades sedan framför TV:n. Först var det Melodifestivalen och därefter tittade vi på film. Det var riktigt mysigt!

Sedan blev det roligt på söndagen också, för då kom ju barnen hem igen! :-) Jag hade ju inte träffat dem på en vecka, så det kändes väldigt bra att få krama om dem igen.
Så nu är allt tillbaka till det vanliga. Sportlovet är slut, barnen är hemma och allting är precis som vanligt. Fast det kan ju vara roligt, det också.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar