tisdag 26 februari 2013

Buzzar kex

Jag är ju med i den där Buzzador-kampanjen för Belvita frukostkex, så då måste jag väl äta dessa kakor nu ... för att testa ... och kunna ge mitt omdöme. ;-)
jag är ju egentligen inte alls för att äta kakor till frukost. Jo ... jag vet att de lanserar dessa som kex (inte kakor) och de har väl stoppat i en massa nyttiga ingredienser i dessa för att kunna försöka inbilla folk att de är nyttiga och är ett alldeles utmärkt morgonmål. Eller som ett utmärkt kompliment till det vanliga morgonmålet. På förpackningarna står det exempel på vad man kan ha till kexen ... bland annat då naturell yoghurt och bär ... så de menar ju inte att man ska äta enbart dessa kex. Ur mätthetssynpunkt, så räcker det dock med enbart kexen. De är förpackade i portionsförpackningar med 2 eller 4 kex i varje (de med yoghurtfyllning är förpackade 2 per portion och de andra är det 4 av per portion) och det räcker egentligen helt tillräckligt, för de är väldigt mättsamma. Men ur näringssynpunkt, så kan det nog vara bra att dryga ut med något annat också.
Trots att jag egentligen inte anser att detta är någon lämplig frukost, så ville jag ju ändå testa under den här kampanjen. Fast jag passade på när inte barnen var hemma, eftersom jag aldrig skulle tillåta dem att äta en sådan frukost. Till mellanmål, ja ... men inte till frukost.
Visst ... de har ju stoppat i fibrer, nötter, yoghurt, kalcium och what so ever i dessa kex ... för att få folk att tro att de är hur nyttiga som helst. Men ... det är ändå fortfarande kakor. De är söta och väldigt goda och med tanke på hur mättsamma de är, så är är de säkert hyfsat onyttiga. ;-) Fast mätthetskänslan varar nog längre än med "vanliga" kakor och det beror antagligen på att de stoppat ner en massa nyttigare ämnen, som gör att det blir fler långsamma kolhydrater, vilket ju då ger en längre mättnadskänsla.


Frukostdags i min ensamhet ... Belvita frukostkex med yoghurtfyllning och ett glas apelsinjuice

Men bryr man sig inte så mycket om det näringsmässiga, så kan nog dessa kex fungera som frukost. Om man har så bråttom att man absolut inte hinner göra en smörgås eller inte hinner hälla upp lite yoghurt i en skål ... så kan nog dessa kex funka som ett substitut. Fast för egen del kan jag nog känna att det tar längre tid att få upp portionsförpackningen med kex än vad det tar att lägga en skinkskiva på en smörgås (jag har ju inget smör på mina mackor, så därför går det fort för mig att fixa till en macka).
Men jag kan absolut tänka mig att ta dessa kex som mellanmål nu och då. På eftermiddagen eller kvällen ... när man känner för nåt sött. Visserligen är det ju i sådana fall bättre att ta en frukt. Men ibland känner man inte för en frukt, utan vill ha nåt lite mer godisaktigt ... och då funkar nog de här kakorna som ett utmärkt alternativ.


Vill du också bli en Buzzador? Gå då in på den här sidan och registrera dig!



Som Buzzador, så får man kostnadsfritt prova olika produkter och berätta för vänner och bekanta om dessa. Man får meddelande om aktuella kampanjer och så får man anmäla sitt intresse till de kampanjer som verkar passande. Det kostar ingenting för dig ... inget annat än lite av din egen tid.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar