onsdag 12 december 2012

12.12.12

Vilket häftigt datum vi har idag. Det är nu sista gången vi kan ha ett liknande datum på väääldigt länge. Hundra år kommer det dröja eftersom det bara finns 12 månader på ett år ... så knappast kommer jag få vara med om ett sådant datum en gång till under min livstid ... och troligtvis inte heller våra barn. Fast vem vet? De kanske blir en bit över 100 ... så visst finns det en teoretisk möjlighet?

Idag har det snöat typ hela dagen ... och jag tycker att den här snön är så oerhört vacker. Folk bara klagar en massa på den här snön, men själv så känner jag en sådan glädje när jag ser allt det här vita. Visst ... det komplicerar ju tillvaron en del i och med att man får ta omvägar hela tiden eftersom ens vanliga väg är spärrad av en massa snövallar. Dessutom blir jag ju extremt stel i mina ben av den här vinterkylan. Men ändå känner jag just nu att vårt vita vinterlandskap är så otroligt vackert.
När jag går till jobbet på morgonen, då det fortfarande är mörkt ... så är det verkligen en riktig njutning att se allt det där vita i kombination med all julbelysning. Det känns som att gå omkring i ett julkort. Helt underbart!
Idag blev det ju så där extra juligt också, för vi serverades nämligen julbord på jobbet idag. Vår personalrestaurang lagar julmat varje år, fast i år är nästan all kökspersonal ny, så vi var nog alla spända på hur den "nya" julmaten skulle se ut ... och smaka.
Den första dagens julmat, var nog helt okej. Det är nämligen så att vi brukar få julmat i dagarna tre. På dagens meny stod det: Fisk och uppskärningar ... fast det bestod nog även av köttbullar, Janssons frestelse, några lådor, lammkorv och revbensspjäll. Massor av mat, var det ... och mätt, blev man. :-)
På morgondagens meny står det: Skinka, lådor och julbord ... så jag antar att det kanske kommer finnas köttbullar och Jansson även i morgon? Men det visar sig väl. Gott, ska det bli, i alla fall!
Sen är det Julbordsfinalen på fredag ... vilket innebär matrester. ;-) Då brukar de plocka fram allt som finns kvar från de tidigare dagarna, typ. Ett år fanns det dock inga matrester kvar, så då fick kökspersonalen laga till nån annan maträtt ... lite så där spontant.
Jag tycker det är en rätt trevlig tradition, det här med tre dagars julbord. Fast man äter ju alldeles för mycket, förstås. Blir väl som en stor snögubbe mot slutet av veckan ... rund och bullig ;-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar