lördag 10 november 2012

Tack och lov!

Det är väl knappast någon som har undgått att det var presidentval i USA tidigare i veckan? Efter en lång tids kampanjande så kom tillslut finalen ... där segraren skulle koras.
Vad jag förstod, så var det innan väldigt ovisst om vem som skulle vinna. Den svarta, folkliga Demokratiske sittande presidenten? Eller den mormonske, kalla, Republikanske affärsmannen? (OBS ... min egen tolkning!)
 Jag hade gärna velat följa valvakan, men på grund av tidsskillnaden så vore det en ren omöjlighet eftersom jag då hade fått stanna uppe hela natten. Det kanske hade funkat om det inte vore för att jag skulle jobba dagen efter. Därför gick jag istället och lade mig ungefär samtidigt som valvakan började sändas på TV. Resultatet skulle jag ju ändå få reda på när allt var klart.
När jag vaknade sen på morgonen, så var det precis i tid för att höra Romneys förlusttal ... TACK OCH LOV! Det var ett fint förlusttal, dock, men jag kände mig ändå lättad över att Obama fick stanna kvar i Vita huset. Romneys politik och även hans personliga åsikter ger mig verkligen kalla kårar. Personligen kan jag känna att han har en väldigt förlegad syn på hur saker funkar idag och även om han kanske är duktig på ekonomi och sådant, så gör hans värderingar honom till en mindre lämpad person enligt mitt tycke. Dessutom är ju Mitt Romney mormon, vilket jag finner rätt obehagligt. Han är liksom emot abort och han är emot att homosexuella ska få gifta sig ... MEN han är för månggifte???? För mig skriker det minst lika mycket fel med att en man ska få ha flera fruar som att två män (eller två kvinnor) ska få gifta sig med varandra. Eller ... egentligen är det väl mer onaturligt med månggifte än med gayäktenskap.
Vad gäller aborter, så är jag egentligen själv också emot det ... som preventivmedel. Det finns de som struntar i preventivmedel eftersom de tänker att det ju bara är att göra abort om de blir gravida och på så sätt är jag emot abort. Men självklart ska man kunna få göra abort under vissa förutsättningar ... våldtäkt, incest, sjukt/skadat foster, en olyckshändelse med särskild motivering eller om mamman inte kommer klara en förlossning pga diverse orsaker. Men som preventivmedelsmetod tycker jag inte abort ska tillämpas.

Tillbaka till valet i USA ... jag läste före valet tidningarna här hemma, där de frågade politiker vem de skulle röstat på om de fick. Då fanns det de som svarade att eftersom de är högerpolitiker, så skulle de stödja Romney. Det tycker jag är ett väldigt märkligt uttalande, eftersom även Demokraterna är ett högerparti enligt vårt sätt att se på saken. Det FINNS inget vänsterparti i USA ... inte av de två största, i alla fall. Skillnaden är bara vilken grad av höger de är. Republikanerna är JÄTTE långt åt höger ... längre åt höger än något av våra partier här hemma ... medan Demokraterna är mindre åt höger. Fast jag skulle inte klassa Demokraterna som något vänsterparti ... rätt långt ifrån. Jag är ju själv borgerlig i mitt tankesätt, men känner att Republikanerna är alltför hårda och oempatiska och de har en omodern syn som jag inte anser passar in i dagens samhälle. Visst är jag ju för att man ska kunna lyckas och kunna tjäna en massa pengar, men samtidigt måste man ju ha ett väl fungerande samhälle och då kanske man inte kan köra över de fattiga och svaga med en ångvält hur lätt som helst. Man måste försöka hitta lösningar för även dessa ... och där tror jag att Demokraternas politik funkar betydligt bättre ... ett borgerligt parti med medkänsla och empati. Så tolkar i alla fall JAG saken. Därför känner jag mig otroligt lättad över den sittande presidenten gavs fyra ytterligare år.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar