torsdag 29 november 2012

En magisk tid

ÄNTLIGEN så har det kommit snö ... MASSOR av snö! Snö som ligger kvar och inte smälter bort så fort det nuddar marken. RIKTIG snö ... och inte bara slask!
Egentligen gillar jag inte alls snö. Åtminstone inte om den kommer i januari, februar eller mars. Då är den mest bara till besvär, tycker jag. Kallt, halt och tungt att gå.
Men när det kommer snö i november och december ... då formligen älskar jag den! Det blir så ljust och känns så friskt ... och tillsammans med all julbelysning, så känns snön även väldigt varm. Kanske inte varm att ta på ... men den gör en varm i sinnet. Man blir varm och glad av allt det där vita.
Av regn, blir man mest bara dyster. Men av snö, tycker jag att man blir glad. Åtminstone känner JAG så. Just den här tiden på året, så ÄLSKAR jag snö!
Tiden före jul är verkligen speciell, tycker jag. Man pyntar, tar fram ljusstakar och julstjärnor, hänger upp julgardiner och lägger fram juldukar. Det blir som ett ljust och magiskt avbrott under den tiden det är som allra mörkast och dystrast. Allt bara lyser upp och om det dessutom kommer snö, så gnistrande vit, så lyser det upp extra mycket i vårt nordiska vintermörker. Just den HÄR tiden på året, så älskar jag snö!
Det är inte bara hemmen, gatorna eller affärerna som lyses upp heller, utan även människorna. Generellt, så tycker jag att folk blir gladare tiden före jul. Man pratar ofta om julstress hit och dit. Folk som stressar över julklappar. Folk som stressar över julstädning eller folk som stressar över julmaten ... och visst ÄR det väl en del stress tiden före jul. Men ändå känner jag att glädjen överväger. Man blir glad av allt pynt och allt ljus ... och man blir nog faktiskt lite glad av att köpa julklappar. Det är roligt att glädja andra och när man hittar någonting riktigt speciellt till någon, så blir man ju så där lycklig.
Folk på stan ler och skrattar och man riktigt känner julens förväntningar i luften. Visst ... det låter nog lite som en utopisk fantasi ... något som hämtat ur en Disneyfilm? Men i mina ögon, så ÄR julen så där puttinuttig ... och Disneyfilm-aktig. Julen är en magisk tid ... en högtid för alla nära och kära ... en glädjens och gåvornas tid. Det blir vad man gör det till, är mitt måtto ... och jag väljer att se på julen med drömska ögon ... precis så där underbar, som i alla julfilmer jag sett. Precis så där fin som i alla julsånger jag sjungit. Julen är helt enkelt magisk.

Ikväll var det invigning av julgatan i Mariehamn och min kära make höll invigningstalet (i egenskap av stadsstyrelsens ordförande).
Dagens snöfall var ju verkligen helt perfekt en dag som denna. Julgatan öppnades samma dag som vi fick ett alldeles vitt landskap. Det var otroligt bra tajming, måste jag säga. Synd bara att det blåste så dant, för i och med blåsten, så kändes det ju väldigt kallt. Jag blev verkligen riktigt stelfrusen och kunde knappt gå på mina isklumpar till fötter efter att jag stått ute en bra stund. Hu, vad kallt! Fast samtidigt var det väldigt mysigt.
Efter lite uppträdanden och så makens tal, så gick vi sen runt på stan ett tag. Jag och mannen skulle bland annat ha tag på varsin lilla julklapp till barnen ... som de ska få på lördag, när det är Lilla jul här.
Barnen var med oss en stund, men sen gick de hem så att vi fick handla ifred ... och vi hittade nog nåt passande tillslut. Sen gick vi hem för att tina upp.

Så slänger jag till sist in en låt, som känns väldigt passande en dag som denna ...


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar