onsdag 6 augusti 2014

Sällskapssjuk

Nu har jag ju varit ensam hemma den här veckan ... bara jag och katterna. De flesta kanske skulle njuta för fullt av all ensamtid utan någon människa att passa upp på och inga måsten eller krav hemma. Bara ha sig själv att bry sig om och bara sina egna behov att uppfylla.
Men så känner inte jag alls. Jag tycker inte alls om att vara ensam. Det är verkligen supertråkigt! Jag är alldeles för sällskapssjuk för att njuta av en massa tid alldeles för mig själv. Kanske jag skulle känna annorlunda om jag hade en massa kompisar att umgås med? Men nu HAR ju inte jag det, så då blir det rätt trist att ha en massa timmar i endast katternas sällskap. De är ju inte ens särskilt sällskapliga av sig. Åtminstone inte i den här värmen.
Jag kan nog tänka att jag är väldigt glad för att jag inte är singel, för jag har ingen aning om hur man fördriver tiden helt på egen hand. Eller ... man kan ju kolla på TV eller man kan läsa en bok. Men jag gör ju hellre sådana saker tillsammans med någon annan. Hm ... nja ... boken läser jag väl kanske själv. ;-) Men jag gör det gärna i ljudet av någon annans andetag. Men TV och film är inte alls lika roligt att titta på ensam. Jag vill ha någon där som jag kan prata med samtidigt och diskutera saker som vi ser. Det är mycket roligare att uppleva saker tillsammans med någon annan, så jag är otroligt glad över att jag har min man. På måndag har vi förresten varit gifta i 13 år, by the way. :-) Och jag känner fortfarande att jag skulle kunna spendera dygnets alla timmar tillsammans med honom. Har aldrig någonsin tröttnat på hans sällskap.

Sen har ju jag aldrig någonsin bott själv heller. Jag flyttade hemifrån pappa när jag var 24 år och gravid med mitt första barn. Då flyttade jag ihop med Petri och vi har därefter aldrig bott isär. Så jag är ju inte alls van vid att bo själv heller. Jag har ju aldrig gjort det. Så jag har ju egentligen inget singelliv att längta tillbaka till eftersom jag aldrig har haft något ... och inte vill jag det heller. Jag trivs väldigt bra med att vara gift.

Det finns ju dock EN fördel med att vara ensam hemma ... och det är att jag har möjlighet att äta precis vad jag vill.
Idag köpte jag till exempel en mikrolåda med quornlasagne. Jag gillar ju egentligen quorn, men det är inte helt uppskattat av alla i familjen. Dessutom är det rätt dyrt, så vi köper det inte särskilt ofta. Men nu passade jag på ... nu, när jag var ensam.

Detta åt jag idag - Quornlasagne
Om jag hade råd och möjlighet att köpa en massa quornprodukter, så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att bli vegetarian. Det är nämligen riktigt gott. Den här lasagnen hade dock kunnat behövt lite mer salt, men annars var den bra. Annars gillar jag även quornbitar och quornfiléer. Som köttälskare, så tycker jag verkligen att detta är ett helt okej alternativ. De smakar ju faktiskt riktigt bra.
Annat var det när min bror var vegetarian för typ 30 år sedan. Då fanns det bara vegetarisk färs på påse. Nåt torkat pulver, typ, och det var inte alls gott. Väldigt långt ifrån kött, kan jag säga. Faktiskt så smakade det riktigt äckligt och med sådana produkter skulle jag aldrig kunna överväga att bli vegetarian.
Men idag finns det många bra alternativ, så nu skulle jag helt klart kunna överväga saken. Åtminstone skulle jag kunna tänka mig att byta ut vissa måltider mot detta nån gång ibland. Tyvärr tycker jag dock att det är lite väl dyrt för att laga till hela familjen.
Vi äter ju ändå annan typ av vegetarisk mat emellanåt ... typ pesto, ostsås, svampsås och diverse soppor som inte har något kött i sig. Så vi äter ju faktiskt inte kött alla dagar.

Nå ... nu ska jag lägga mig och i morgon kommer min familj hem! :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar