lördag 5 oktober 2013

Pumpapajsrecept

Som jag berättade i mitt senaste inlägg, så gjorde jag en pumpapaj till Viktor när han fyllde år. Jag brukar annars laga den kring Halloween eftersom det alltid blir en massa pumpakött över när man karvar ur pumpan till sin Jack O'Lantern.

Första gången jag testade att göra en pumpapaj var när jag fortfarande bodde hemma hos pappa. Då testade att baka efter ett recept i hans gamla kokbok. Men det blev verkligen inte gott! Konsistensen blev jätte konstig ... som geléaktigt ... och smaken var inte heller någon hit. Men så köpte jag så småningom en bok med recept på Amerikanska pajer och där var även ett recept på pumpapaj. Bilden på den pajen såg helt annorlunda ut än den jag bakat tidigare, så därför tänkte jag att det kanske var värt att testa detta "riktiga" recept?
Sagt och gjort. Jag testade mitt nya pumpapajrecept och JÖSSSES, vilken skillnad! Denna paj blev ju faktiskt riktigt god. Det påminde en del om mjuk pepparkaka i pajform. Väldigt gott!

Nu är det ju redan oktober och eftersom det är Halloween den 31:a, så kanske det är fler som karvar pumpor och får en massa överblivet pumpakött? Då kan ni testa att göra den här pajen ...

Pumpapaj

Form 23-25 cm; 8-10 bitar

Pajskal
3 dl vetemjöl
1/2 krm salt
115 g kallt smör i cm-stora bitar
1 1/2 msk kall, pressad citron
2-3 msk isvatten

Fyllning
5 dl osötad pumpapuré (1/2-1 kg mogen skalad pumpa om du själv gör purén)
2 ägg
1/2 dl strösocker
1 dl brun farin
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
3/4 tsk malen kryddpeppar
1/4 tsk malen kryddnejlika
en nypa salt
2 dl vispgrädde

Pensling
1 ägg, lätt uppvispat med 4 tsk mjölk

Gör så här
Pajdegen i matberedare: Kör mjöl, salt och smör på hög hastighet 4-5 sekunder till en smulig massa. Sätt till citronsaft och vatten medan maskinen går och kör ytterligare några sekunder, tills degen nästan bildat en boll.
Krama ihop degen lätt till en boll. Platta ut till en tjock kaka och svep in i plastfolie. Låt degen vila i kylskåp 4 timmar eller över natten.
Ta ut degen en halvtimme innan du ska kavla ut den. Kavla på lätt mjölat bord till en rundel, ungefär 3 mm tjock och med minst 5 cm större diameter än formen. Lägg degen över formen och tryck in den noga längs formens botten. Klipp bort överflödig deg. Låt formen stå i kylskåpet medan du gör resten av förberedelserna.

Själva pajen:
1. Skär pumpan i bitar och koka den mjuk några minuter i 1/2-1 dl vatten och 1 krm salt. Häll av vattnet och kör pumpan i matberedare till en slät puré (eller använd mixerstav, som jag gjorde). Låt den svalna.

2. Sätt ugnen på 250 grader. Kavla ut degen, klä formen och låt den stå i kylskåpen en halvtimme.

3. Skär ut några löv eller andra figurer av den överblivna degen. Pensla med äggvisp, strö över lite kanel och socker och grädda 5 minuter eller tills de är gyllenbruna. Ta ut och låt svalna. Sänk temperaturen till 225 grader.

4. Klä formen med smörgåspapper och fyll helt med torkade ärter (eller strunta i detta och vik aluminiumremsor över kanten istället, vilket jag själv gör). Grädda i nedre delen av ugnen 10-12 minuter. Ta bort ärter och papper och grädda ytterligare 5 minuter, tills skalet är ljusbrunt. Om du inte kör med ärt-metoden, så räcker det med ca 10 minuters förgräddning av pajskalet. Låt formen svalna på galler.

5. Vispa ägg, socker och farin till en luftig smet. Blanda alla kryddorna med ett par matskedar puré, häll dem tillsammans med saltet i resten av purén och blanda noga. Rör till sist ner grädde. Häll fyllningen i pajskalet.

6. Grädda 15 minuter. Sänk värmen till 175 grader och grädda ytterligare 40 minuter eller tills fyllningen är torr när du prövar med provsticka eller tandpetare.

7. Tryck fast dekorationerna medan pajen är varm, och låt formen svalna på galler. Servera pajen rumstempererad. Klassiskt tillbehör är vispgrädde smaksatt med lite finhackad syltad ingefära.

Viktors födelsedagspaj
Pajen som jag gjorde till Halloween förra året


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar