tisdag 31 juli 2012

Olympiska Spel

Som de flesta säkert vet, så pågår det ju OS just nu ... i London. Jag älskar verkligen OS ... antagligen mest i vår familj. Jag vill kolla på så mycket jag bara kan och skulle just nu gärna vilja ha en TV med delad skärm, så man kan titta på flera kanaler samtidigt. Tyvärr så jobbar jag ju nu, så jag missar ändå massor ... åtminstone av vad som går under dagtid. Fast jag försöker ändå hålla lite koll på nätet under arbetsdagen, så att jag blir uppdaterad i viktiga händelser och får reda på om det blir någon eventuellt semifinal eller final senare under kvällen.
Så är jag ju just nu rätt irriterad över att vi på Åland inte får se på SVT-Play. Vi hör ju inte till Sverige och play-klippen får inte visas i andra länder. SÅ himla irriterande!!! Jag förstår faktiskt inte varför de inte skulle kunna låta Åland slippa igenom det förbudet. Vi får ju se alla SVT-kanaler och vi får se på TV4. Dessa kanaler är till och med MARKSÄNDA för den som vill! Vi kollar dock via IPTV, men de finns även som digitala kanaler. Jag förstår då inte vad det är för skillnad. Varför har vi tillåtelse att titta på dessa kanaler på TV:n, men inte via webben? Tycker det är helt stört ... särskilt när vissa program enbart sänds på nätet. Så säger de på TV:n: "Gå in på våra websändningar och kolla där live!"
"Jo, tjena", liksom ... det går ju jätte bra ... NOT! För vi är nämligen portade från dessa sändningar!
Jag tycker att de kunde göra ett undantag för oss. De behöver ju inte inkludera hela Finland, utan enbart ge tillåtelse till Åland. Vi har ju så mycket andra undantag, så varför ska de inte kunna göra ett undantag för detta? Hur svårt kan det vara?
Fast det verkar tämligen omöjligt, för jag vet att man från Åländskt håll har försökt att få till en ändring. Men jag hoppas ändå att de så småningom släpper igenom oss.

Nå ... idag fick ju Sverige den första medaljen ... ett silver för Ryttarinnan Sara Algotsson Ostholt, i Fälttävlan. Yeay!
Alltså ... visst är jag glad över att Sverige äntligen har fått en medalj ... men i ridning..?
Jag tycker ju egentligen att ridsport inte alls borde vara med i OS. Man är ju liksom inte då beroende av den egna prestationen, utan är beroende av andra levande varelser. Visst ... då kanske folk säger att det inte är någon skillnad mot andra sporter där man använder sig av redskap? Men hästar är väl ändå inga redskap? Visst ... nog är väl ryttaren viktig i hästsport ... men jag tror ändå att hästen också har en stor del i sammanhanget. En häst är ju inte något dött föremål, som en stavhoppningsstav eller en pilbåge. Nej, en häst är någonting levande med egen vilja och egna känslor och jag tycker inte att de borde höra hemma i olympiska spel för människor.
Fast visst är det ju kul att Sverige fick en medalj ... och att hon var sååå nära ett guld ... men jag tycker ändå inte att den sporten alls borde vara med. Det är i alla fall min åsikt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar