torsdag 17 mars 2011

Jag är tydligen Finsk

Jag blev riktigt paff när jag kom hem från jobbet idag. Jag hade nämligen fått ett röstkort till det Finska riksdagsvalet den 17:e April. Öh ... man får väl inget röstkort om man inte är berättigad till att rösta? Alltså måste jag ju i så fall vara Finsk medborgare.
Alltså ... jag har ju SÖKT finskt medborgarskap. Lämnade in en medborgarskapsanmälan den 29:e oktober. Men sen dess har jag inte hört ett ljud. Sen läste min man att handläggningstiden tydligen är JÄTTE lång, så därför har vi tagit det lugnt och inte direkt väntat på något besked ... och vi trodde ju inte att det skulle hinna bli klart före riksdagsvalet. Jag var nog rätt inställd på att inte få rösta i det här valet, så därför blev jag oerhört överraskad ... en klart positiv överraskning! Jag VILL ju kunna rösta. Det är ju därför som jag vill ha Finskt medborgarskap ... så att jag ska kunna rösta i valen ... och så att jag ska kunna söka hembygdsrätt (ett slags Åländskt medborgarskap), så jag kan rösta fullt ut i ALLA val. Jag är ju väldigt politiskt intresserad. Har varit rätt oundvikligt eftersom min man är en väldigt aktiv politiker och då har det blivit rätt naturligt att även jag har fått upp ögonen för politik ... och för politiska frågor. Det diskuteras ju en del politik hemma ... och jag har ju fått mycket mer förståelse för saker och ting nu. Jag vet mer vad jag tycker, var jag står i vissa frågor ... och även varför jag tycker som jag gör. När man var yngre ... och mer naiv och blåögd ... då tyckte man att det inte spelade någon roll vad man röstade på. Det var liksom same shit, what so ever. Men nu förstår jag bättre. Det ÄR inte samma sak. Det är en himla skillnad på vad man röstar på. Och jag tycker det är jätte viktigt att rösta ... rösta i allt man bara FÅR. Så nu blev jag faktiskt jätte glad ... att jag faktiskt blivit Finsk ... och att jag faktiskt FÅR rösta!







Så ... GRATTIS TILL MIG!

1 kommentar :