lördag 25 oktober 2014

Apropå skönhetsideal ...

Jag måste bara lägga in en låt som jag fullkomligen älskar! Det var Amanda som började lyssna på den. Hon satt vid datorn och sjöng samtidigt.
Först trodde jag att det bara var en konstig låt med en del fula ord. Men så började jag lyssna på texten och insåg då att den faktiskt är väldigt bra.
Den handlar om skönhetsideal och att man duger precis som man är. Man behöver inte se ut som en Barbie-docka, vilket nog kan vara bra för småflickor att höra.




Om ni inte kan se videon, så kan ni gå via den här länken: http://youtu.be/7PCkvCPvDXk

4 kommentarer :

  1. Hej Åsa!

    Jag fick min MS-diagnos nyligen. Först vill jag tacka dig för att du delar med dig av dina erfarenheter och hur det är att leva med MS.

    Nu har jag och min Neurolog kommit till det skedet att vi ska välja bromsmediciner. Jag undrar vad det är för skillnad mellan att ta tabletter eller injicera? Vad du föredrar?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      När jag först började med broms (2008) så fanns inga tabletter. Det fanns endast olika former av injektioner eller dropp i vissa fall. Det har hänt väldigt mycket på den fronten de senaste åren.
      För mig var det då i alla fall inte mycket till val. Jag valde då först (eller blev rekommenderad av neurologen) att börja med Betaferon, som man injicerar varannan dag. Dock funkade den inget vidare. Dels hade man ju typ biverkningar nästan varje dag, och dessutom blev man ju påmind om sjukdomen alla dagar. Man tänkte: "Var det igår jag tog medicinen eller var det i förrgår?"
      Så efter 2 månader bytte jag till Avonex, som injiceras en gång i veckan. Biverkningarna var desamma, men man fick de ju bara typ en gång i veckan, vilket kändes avsevärt mycket bättre.
      Visserligen har jag under årens lopp blivit alltmer spruträdd, så trots att jag nu bytt ut de tidigare stora sprutorna till en pen-variant, så vågar jag ändå inte ta dem själv längre. Min man hjälper mig nu, men det funkar väldigt bra.
      Tabletter är ju, som sagt, väldigt nytt och själv känner jag inte riktigt att jag skulle vilja byta till det ... än. Jag känner lite att det ännu är för oprövat och dessutom tror jag det är svårare att få ur kroppen om jag skulle vilja. Jag har ju dock inga riktiga fakta för det, utan det är helt mina egna tankar. Kanske kommer man tänka om så småningom?
      Fast just nu funkar Avonex bra. Nu, när jag får hjälp, så.
      Visst får jag ju en del biverkningar, men oftast är de rätt hanterbara.

      Lycka till och om du vill veta mer är det bara att fråga. 😊

      Kram

      Radera
    2. Hej Åsa!
      Vad go du är som svarade så utförligt om hur det varit för dig. Du har rätt med att det kanske är svårare att få det ur kroppen om man vill sluta eller byta.

      Jag ska träffa Neurologen den 27 Nov och jag har en hel lista med frågor.
      Har förstått ett det är en del biverkningar med bromsmedicinerna. Det kanske beror på att de är relativt nya på marknaden.

      Jag har gått med på att ingå i en MS-studie. För forskningen. Är det klokt tycker du? Jag tänker mig att jag blir mer uppföljd och gör ngn nytta för MS-forskningen.
      Jag går nu på ett MS-center på Sahlgrenska i Göteborg då jag bor där. Hörde gott om dem men jag är samtidigt på min vakt. Sjukvården har inte alltid varit den bästa genom åren.

      Får jag lov att fråga vad du har för biverkningar och har haft. Jag kanske svarar olika på medicinerna men det kan vara skönt att vara lite förberedd.

      Ha en fin kväll!

      Kramar i mängd <3

      Radera
    3. Jag tycker också det är bra att man ställer upp på studier. Det leder förhoppningsvis till något bra ... eller åtminstone bättre för framtiden.

      I början fick jag väldigt kraftiga biverkningar, i form av feber och rejäl värk i hela kroppen, trött och ont i huvudet. Oftast gick det dock över under natten.
      Sen var jag i princip helt biverkningsfri under 3 års tid, men fick därefter tillbaka biverkningarna. De är dock lindrigare nu, men mer långdragna. Nu är det som värst dagen efter sprutan. Då känner jag mig ofta seg och har ont i kroppen. Ibland håller det i sig 2-3 dagar, fast för det mesta är det bara en dag som jag mår sämre.
      Man kan ju ta värktabletter mot biverkningarna, men jag brukar försöka undvika det så långt det går. Är ju ändå bara en gång i veckan, så det kan jag nog härda ut. ;-)
      Sen är det ändå inte alla veckor som jag får biverkningar heller.

      Kram <3

      Radera