fredag 9 december 2011

Oväder

Jösses, vilket väder det har varit idag. Att säga att det har blåst, är väl en lätt underdrift. Det har snarare varit storm ute. Regnigt och med kraftiga kastvindar. En restaurangbåt här i staden slet sig från förtöjningen och bryggor har gått sönder.
Jag var ju inomhus under den tid då det var som allra värst, men redan i morse när jag gick till jobbet, så fick jag ju känna på de hårda vindarna. Jag fick stanna till på något ställe och liksom parera blåsten ... typ som om jag surfade. :-D Var ju tvungen att slå mig fram i de starka vindarna och fick se till att spänna fast fötterna mot marken för att inte blåsa bort. Det funkade ju bra när jag befann mig mellan olika huskroppar, men när man kom ut på mer öppna ytor, så var det desto svårare.
Regnet var väl inte så farligt, men blåsandet var inte att leka med. Jag lyckades dock hålla mig på benen hela vägen till jobbet. Sen hade det värsta ebbat ut till dess att jag slutade ... även om det ju fortfarande var en del starka vindar.
Lite trist är det ju med regnet. Jag önskar att det kom ner snö istället ... att det var lite kallare och att allt det där våta kom ner som vackra, vita flingor. Den här tiden på året så vill jag verkligen HA snö. Regn, vått och grått plaskväder skapar inte särskilt mycket julstämning. Nej, just nu, så vill jag att det ska vara vitt ute. Sånt här väder är bara trist! Känns inte alls särskilt juligt.

Nå ... lite mer juligt, kändes det ju ändå när vi idag planerade vår julledighet på jobbet. Jag fick vara ledig de dagar jag ville, så det var bra! :-) Den 22:a, 27:e och så 5/1 ville jag vara ledig. Då får jag ändå två fyra-dagars helger under barnens jullov, vilket känns rätt skönt. Den 22:a valde jag för att jag vill förbereda lite inför julen då ... koka skinka, göra köttbullar, kanske fixa revbensspjäll ... och så göra julgodis med barnen. Det blir nog bra, det.

Nu ska jag fixa i ordning lite popcorn, som vi ska ha till Idol-finalen som börjar om en stund. Skönt med lite fredagsmys.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar