Ikväll var jag till Viktors skola på föräldramöte för hans klass. Han började ju 5:an precis och det innebär en hel del förändringar. Nya ämnen, nya lärare, nytt klassrum och ett rätt olikt upplägg mot tidigare. Nu har de ett "hem"-klassrum, där de har sin pulpet och alla sina böcker och i det klassrummet har de lektioner med sin klasslärare. Men sen har de nu även lektioner med andra lärare och dessa lektioner har de i andra klassrum. Därför har de också nu fått en skolkalender som de måste ta med sig till alla lektioner ... så de kan skriva ner alla läxor de får.
Det känns lite märkligt ... hela upplägget i år ... så annorlunda mot när jag själv gick i 5:an. Det påminner mer om när jag gick i högstadiet. Så mycket ansvar och så mycket allvar. Skolan känns ju överhuvud taget mer allvarlig här i Finland än vad den verkar vara i Sverige ... och den är definitivt mer allvarlig än vad den var när jag var liten. Från första klass så har barnen haft läxor alla dagar (förutom över helgen) och förra året hade Viktor för det mesta 2-3 läxor om dagen. I år kommer han även ha läxa till måndagar eftersom de har både kemi/fysik och Finska då och lärarna i dessa ämnen vill ju ge barnen läxor som de sen kan förhöra. Nu BEHÖVER de ju inte vänta till sista minuten med att göra de läxorna, utan de kan säker göra dem före helgen om de vill. Fast då har de ju för det mesta en massa andra läxor som också ska göras.
Jag har nog i alla fall en väldig tur att jag har en son som är så otroligt duktig på att göra sina läxor. Inget gnäll alls ... inga ord om att han behöver hjälp ... och oftast har han redan gjort läxorna när jag kommer hem från jobbet. Han är verkligen jätte duktig. Fast nu läste Viktors lärare upp ett meddelande till oss föräldrar från finska-läraren, där hon ville att barnen skulle läsa sin finska läs-läxa högt ... så då får man väl lov att lyssna på hans läxa de gångerna. Det var nog bra att vi fick höra det där om finska-läxan, för annars tror jag Viktor skulle läst den själv ... i tysthet ... utan att nämna något alls. Men nu vet jag ju hur läraren vill ha det.
Nå ... sen var det väl en del prat om Fronter (läroplattformen som de flesta skolor numer använder sig av). Vissa hade inte så mycket koll och andra hade ännu mindre koll. ;-) Antagligen är jag den förälder som har kollat in på klassens sida på Fronter allra mest, men så "bor" jag ju vid datorn också. ;-) Det diskuterades också huruvida vi föräldrar ska använda oss av samma inloggningsuppgifter som barnen eller inte. Idag har vi samma. Men på Amandas skola har barnen egna inloggningsuppgifter och föräldrarna ett annat ... gemensamt. Det berättade jag om på mötet ... hur det skiljer sig åt. Det är ju inte bestämt än hur det ska bli på Viktors skola. Själv så föredrar jag egentligen den varianten som de har på Amandas skola ... mycket för att jag vill veta vem det är som sitter vid datorn (man ser ju vilka som är online). Om föräldrarna har samma, så vet man ju inte om det är barnet eller föräldern som är där. För mig känns det bättre ... och enklare. Sen tycker jag också att barnen borde få ha en del för sig själva ... utan en massa övervakning hela tiden. Visst ska man ju ha koll på vad barnet gör på nätet såklart, men vissa saker tycker jag ändå att barnen ska kunna få ha ifred. En läroplattform borde vara ett tämligen säkert ställe, så därför tycker jag inte att man måste använda sig av barnens lösen. Jag tycker gott att de kan få ha det för sig själva. Just nu finns det dock inget alternativ.
Vi fick också höra om lite planering under läsåret ... vissa hållpunkter och så. Så berättade fröken en del om vad de sysslar med i olika ämnen ... i stora drag. Sen var det över. En timme tog det, så det gick rätt fort.
Viktors fröken brukar sällan bli alltför långrandig, utan hon vill nog komma hem så snart som möjligt. Men inte mig emot. Amanda var ju ensam hemma eftersom Viktor var på judo och maken på ett annat möte, så jag ville gärna hem till henne. Men det var nog nästan att hon tyckte jag kom hem lite för fort. Haha!
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar